Cikk megosztása
Vannak olyan ígéretei a nemzetközi sörpiacnak, amelyekről évek óta beszélnek, mégsem érzi még a fogyasztók többsége, hogy a megvalósulás útjára léptek volna. És persze akad nem is egy olyan, ami bevált, vagy épp tanúi vagyunk annak, hogy valóra válik.
Itt van hét új és kevésbé új várakozás, lássuk most ezeket!
1. Alkoholmentes sörökkel a világ végére is
A fogyasztók világszerte egészségtudatosabbá válnak, így az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok piaca tovább növekszik majd – szól az egyik legtöbbet emlegetett jóslat. És valóban, látszik már, hogy egyre fontosabb a gyártóknak ez a szegmens. Ha csak egy hazai példát kell említeni, a Dreher vállalta, hogy az évtized végére minden ötödik általa előállított termék alkoholmentes lesz. Ez illeszkedik az anyacég vállalásaiba, így nem is különösebben meglepő, mégis a teljes termelés 20 százaléka elsőre nagy számnak tűnik.
Különben a kisüzemek is elkezdtek mozgolódni a 0.0 piacon, de az ő esetükben egyelőre szó sincs ilyen nagyszabású tervekről, habár az is igaz, hogy a session lágerek és IPA-k, illetve a kevesebb alkoholt tartalmazó gose-k nagyot mentek az utóbbi időszakban.
Érdekesség, hogy miközben az alacsony alkoholtartalmú és mentes sörök teret nyernek, egyes felmérések szerint épp a magas alkoholtartalmú sörök is bővülnek, de ez minden bizonnyal a fogyasztók, különlegességek iránti nyitottságára is visszavezethető.
2. Az influencer tudja, mi kell nekem
Nem meglepő, hogy a sörvilágban is megjelentek a véleményvezérek, akik bizony komolyan befolyásolni tudják, mire kíváncsiak a fogyasztók.
Ez a jelenség is megfigyelhető itthon, ha pedig szétnézünk a nemzetközi piacokon, könnyedén találunk olyan, jókora követőbázissal rendelkező felhasználókat, akik mondjuk az Instán posztolnak a saját kedvenceikről, és azokról a termékekről, akik ezt honorálják.
3. Közösen mindig könnyebb
Jól ismerjük már a sörös kollabokat, amikor egy-egy, vagy több főzde összeáll, hogy közösen készítsenek el egy főzetet. Ha jobban belegondolunk, ezek az együttműködések nem igazán összeegyeztethetők a piaci verseny kegyetlen szabályaival, de egyebek mellett épp azért szeretjük a craft sörpiacot, mert az egyre élesebb verseny ellenére még mindig hasonlít egy nagy közös bulira, vagy klubra az egész.
Az országokon átívelő kollabokból egyre több van, ami jól jelzi, hogy a legjobb magyar kisüzemeket a hozzájuk méltó helyen jegyzik a nemzetközi porondon is, közben pedig az utóbbi időszakban megjelentek a nagy(obb) üzemek közötti együttműködések, illetve a kicsi-nagy összeborulások is.
4. Továbbra is fontos a seltzer-kérdés
A hard seltzer óriási siker volt 2019-ben az USA-ban, és szinte minden nagy piaci szereplő igyekezett is időben megjelenni az újdonsággal az európai piacokon is. Noha vannak arra utaló jelek is, hogy nem tarthat nagyon sokáig a szénsavas, alkoholos víz diadalmenete, és – ha a magyar piacot nézzük – egyelőre nem tűnik zajos sikernek az újdonság, globálisan mégis akkora üzlet, hogy hiba lenne egy legyintéssel elintézni.
5. A sour lesz az új IPA?
A citrusos, fanyarabb ízek népszerűsége továbbra is felfutóban van. Mindenki imádja a száraz italokat, a gin tonikot, és egyre többen megszeretik a savanyú söröket is.
A vájtfülű sörösök eddig is éltek-haltak a vadélesztővel készülő sörökért, a Berliner Weisse-ért, és a gose-ért, és – nem meglepő módon – ezek a típusok egyre inkább utat találnak a kevésbé tájékozott fogyasztókhoz is. Ebben nagy szerepe van természetesen a gyümölcsökkel készülő, savanyú söröknek, amelyek nem csak ízükben, hanem látványukban is különleges élményt tudnak nyújtani mindenki számára.
6. A láger újra szép lesz
Persze vannak olyan országok ahol mindig is trendi volt, és az is lesz az alsóerjesztésű sör, és ahol nem az, ott is belőle fogy a legtöbb. A craft sörök fogyasztói viszont sokszor fanyalognak, ha lágerekről van szó.
Tény, hogy ezeket a stílusokat „nyúlták le” a multik, és az is gaz, hogy épp a nemzetközi konszernek által gyártott, olcsó egyenlágerekben megcsömörlött sörivók indították el a craft sör forradalmat, a jó lágert mégis mindenki szereti. A kisüzemi sörök világa pedig túltelített IPA és egyéb más stílusokkal.
A lágereket nehezebb elkészíteni, és tovább is tart, mégis vannak már olyan magyar főzdék is, akik tényleg király minőségben tudják szállítani az alsóerjesztésű termékeket is. Drukkolunk nekik!
7. Megyünk a prémium termékek felé
A kisüzemi piacokon hajlamosak vagyunk a legtöbb sört prémiumként kezelni, hiszen nem éppen dömping áras termékekről van szó. Ám a nagy cégek is elindultak a prémium kategória felé. És nem csak úgy poroszkálnak a felső polcok irányába, hanem egyenesen sprintelnek.
Az ismert márkák, amelyek régebben a tucatsör ligában fociztak, egyre feljebb kerülnek presztízsben, és a sörgyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy prémium temrékekként gondoljunk rájuk. Ennek több oka is van, a jelenségről itt írtunk bővebben.
2022-őt sokat fogjuk emlegetni. Reményeink szerint, a válságból való kilábalás, a vendéglátás igazi élénkülése, egyre jobb minőséget, változatosabb piacot elhozó kor kezdeteként. Erre koccintsunk december végén!