Cikk megosztása
Akár 3 százalékkal csökkenhet idén az öt legnagyobb hazai sörgyártó forgalma. A Magyar Sörgyártók Szövetsége közben visszavett a látványos kommunikációs kampányokból, és a háttérmunkára koncentrál. A Sörszövetség igazgatójával beszélgettünk.
Az idén akár 3 százalékkal 6,55 millió hektoliterre is csökkenhet az öt legnagyobb magyar sörgyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) belföldi forgalma, a hazai termelés 5 százalékkal, mintegy 5,8 millió hektoliterre mérséklődhet, ugyanakkor a prémium szegmens további növekedésének köszönhetően az árbevétel várhatóan egy százalékkal nő tavalyhoz képest a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint – írja az MTI.
Kántor Sándor elmondta, hogy tavaly meghaladta a 6,76 millió hektolitert az öt legnagyobb magyar sörgyártó forgalma, amelyből a belföldi termelés közel 6,1 millió hektolitert tett ki. Az idei várható csökkenés oka a májusi időjárás kedvezőtlensége lehet. Ugyanakkor 2020-ban jön az olimpia és jön a részben hazai szervezésű Foci EB. Az igazgató a Beerporn.hu kérdésére elmondta, hogy bizonyára rengeteget dobhat egy-egy sportrendezvény is az országos sörfogyasztáson, de a Sörszövetség számára jól látszik, az az időjárással való összefüggés. „Adataink alapján például az a 2-3 százalékos volumencsökkenés, ami idén tapasztalható, egyértelműen a májusi időjárás következménye. Ezt sajnos a későbbi időjárás sem tudta kompenzálni.” – mondta Kántor Sándor.
Piaci információk szerint a teljes sörimport az idén 20 százalékot meghaladó növekedést mutat, amiből a magyar termelők behozatalának aránya ugyan csak ennek a felével nő, de így is a teljes belföldi forgalmuk 12 százalékára, 700 ezer hektoliter fölé emelkedhet 2019-ben – tette hozzá.
Az öt vállalat általános forgalmi adó (áfa) befizetései tavaly elérték a 30,5 milliárd forintot, jövedéki adó befizetéseik meghaladták a 42,6 milliárd forintot. Ezzel a vezető magyar sörgyárak 2018-ban is növekvő mértékben vették ki a részüket a közteherviselésből, összes adó- és járulékbefizetéseik meghaladták a 80 milliárd forintot, ezt a mértékű költségvetési befizetést a csökkenő forgalom ellenére várhatóan idén is teljesítik majd – összegzett az MTI-nek Kántor Sándor, akinek a karácsonyi ünnepek előtt tettük fel kérdéseinket.
Érzékelhető egy eltolódás a Sörszövetség működésében: a kommunikációt a középpontba helyező időszak után az új igazgatóval a háttérmunka kap nagyobb hangsúlyt. Elmondható, mely folyamatok zajlanak a szövetségnél?
A háttérmunka természeténél fogva kevésbé látványos, de nem kevésbé intenzív. Valóban visszavettünk a kommunikációs eseményekből és azon dolgozunk, hogy azokon a területeken, amely fontos az iparágnak, stratégiai partnerség alakuljon ki az adott terület vezetésével. Azt gondolom, egy szövetségnek alapvetően az a feladat, hogy képviselje az iparág érdekeit, nemzetközi és hazai iparági elemzésekkel, példákkal, adatokkal támassza alá érveit.
Az Agrárminisztériummal kora ősszel írta alá a Sörszövetség a stratégiai partnerségi- és együttműködési megállapodást az élelmiszerbiztoság és fejlesztés területén. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Fenntarthatósági Fejlesztésekért Felelős Államtitkárságával január óta folyamatos a szakmai párbeszéd a körforgásos gazdaságot érintő kérdésekben. A Pénzügyminisztérium Adóügyekért Felelős Államtitkárságával pedig évek óta jól működő szakmai kapcsolata van a Sörszövetségnek, így elmondhatjuk, hogy immár az összes szakmai terület vezetése naprakész abban, hogyan alakul az iparág versenyképessége, mik a sörgyártás lényeges magyarországi kérdései.
Egy időben a szövetség erősen lobbizott a csapolt sör áfájának 5 százalékra csökkentése érdekében. Napirenden van még ez a törekvés?
A csapolt sör áfájának csökkentése – ahogy a román és a cseh példa is mutatja – alapvetően nem arról szól, hogy olcsóbb, hanem arról, hogy jobb legyen a termék. Az alacsonyabb áfa nyújtotta magasabb árrés lehetőséget ad arra, hogy a vendéglátóhely tulajdonosa elismerje annak a munkáját, aki a termék felszolgálásával foglalkozik. A csapoló berendezés karbantartása és a sör felszolgálása nagy hozzáadott értéket jelent, olyan képzett, hozzáértő és leginkább figyelmes munkaerőt igényel, amelyet meg kell tudni fizetni. Azt gondoljuk, hogy a csökkentett ÁFA jó eszköze annak, hogy az így létrejövő többlet nyereségből az igényes vendéglátóhely kiválassza és megtarthassa a megfelelő munkaerőt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A régiónkban található külföldi példákat látva a Minisztérium sem zárkózott el a csökkentett csapolt sör ÁFA ötletétől, de várják a pontos számításokat, elemzéseket. A cseh sörszövetség segítségével jövőre szeretnénk elkészíteni és bemutatni ezek eredményeit.
A szövetség tagjai folyamatos termékfejlesztéseket visznek véghez. Jól látható, hogy ez nemzetközi trend. Az, hogy sorra jönnek ki az újabb és újabb termékek, mennyire lehet fenntartható hosszú távon?
Hogyha megnézzük a napi fogyasztási cikkeket, amelyek közé a sör is tartozik, jól látható, hogy ezen a területen állandó az innováció. Ráadásul a sörgyártásnak ebben évszázados gyakorlata és hagyománya van. Én ezért azt várom a söripartól, hogy ez a folyamatos fejlesztés megmarad. Az idei év a magyar piacon rendkívül intenzív volt ebből a szempontból, és ez az iram nem biztos, hogy fenntartható. Minden technológiának vannak megújulási korszakai és ennek voltunk a tanúi az elmúlt időszakban: nálunk is megerősödött a felsőerjesztésű sörök a gyártása. Volt tehát egy jól látható hullám, de a folyamatos innováció a jövőben is elkerülhetetlen. A következő technológiai áttörés például már itt zajlik a szemünk előtt, az alkoholmentes sörök fejlesztésének területén.