Bőcs márciusban még csúcsra volt járatva

Írta: Knap Gábor

2020-05-25 | 13:30 Magazin

Miket lehet kiolvasni pontosan a márciusi és áprilisi sörfogyasztási adatokból? Miként lehetséges egy teljesen új terméket bevezetni, ha kijárási korlátozások vannak? Milyen ütemben zajlik majd a vendéglátás újraindulása, és egyáltalán, hogyan reagál a járványra egy akkora szervezet, mint a Borsodi Sörgyár? Vuleta Zsolt, kereskedelmi igazgató és ügyvezetővel beszélgettünk.

Nagyon sok múlik azon, hogy a vendéglátás hogyan indul újra, illetve miként alakul a nyári szezon. A fesztiválok nagy részét elvitte a vírus, de ha az időjárás jó, sokat segíthet abban, hogy a kieséseket vissza tudjuk hozni. Bízunk abban, hogy az időjárás kegyeibe fogadja a sörgyártókat, és segít az első és második negyedév visszaesését csökkenteni – mondta lapunknak Vuleta Zsolt. A Borsodi Sörgyár ügyvezetőjével az új termékek mellett arról is beszélgettünk, miként reagált a cég a koronavírus járványra, illetve hogyan tudnak segíteni a korlátozások feloldása után a vendéglátóhelyeknek.

Vuleta Zsolt

Kulcsfontosságú sörgyára lett az elmúlt időszakban a Molson Coorsnak a Borsodi Sörgyár, különösen miután tavaly a dobozos sörök régiós gyártóbázisa lett. Mely országokat látja el a bőcsi üzem?

A hátterében a bőcsi fejlesztéseknek az áll, hogy az elmúlt években a dobozos kiszerelésű sörnek a mennyisége dinamikusan növekszik. Ráadásul ez a folyamat Magyarországon korábban elkezdődött, mint a szomszédoknál. Az élelmiszer jellegű kereskedelemben itthon a dobozos sör részaránya már kb. 75 százalék, a környező országokban pedig csak most zajlik a bővülés.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Molson Coors többi, Közép-Európához tartozó országai (Csehország, Szlovákia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Montenegró, Románia és Bulgária – a szerk.) előbb-utóbb a dobozgyártó kapacitásuk határára érnek, így szükség volt további gyártási lehetőségekre. Az anyacégnek mérlegelnie kellett, hogy minden országban beruház, vagy létrehoz jó földrajzi elhelyezkedéssel bíró, egyenletesen megbízható minőségben termelőüzemben egy ún. gyártási központot, ami képes arra, hogy kiszolgálja, a környező országokat.

Mely országokról van szó ebben az esetben?

Leginkább azokról, amelyek elfogadható távolságban vannak. Elsősorban a horvát, a szerb vagy a cseh piac jön szóba. Számukra elérhető a bőcsi dobozgyártó kapacitás, olyan licensz márkák esetében, ahol nem okoz problémát, ha az országon kívüli készül a sör.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Beerporn magazin (@beermagazin) által megosztott bejegyzés,

Számos nemzetközi sörmárkát gyártotok Bőcsön. Elsősorban arról van szó, hogy például a Borsodban gyártott Stella Artois kerülhet forgalomba mondjuk a horvát piacon, vagy készülnek olyan – a környező országokban forgalmazott – sörök is a sörgyárban, amelyeket nem is feltétlenül ismer a hazai fogyasztó?

A nemzetközi gyártási licenszek alapján gyártott termékek minden országban ugyanazt a minőséget kell, hogy képviseljék. Ezeket rendszeresen ellenőrzik, és ezeken az ellenőrzéseken a Borsodi Sörgyár minden esetben a legjobbak között szerepelt, nincs akadálya annak, hogy ezeket gyártsuk Bőcsön, és szállítsuk a nemzetközi piacokra. Jellemzően ezek a termékek azok, amelyeket Bőcs gyárt más piacokra.

De előfordulhat, hogy „besegít” más márkákba is?

Szükség esetén előfordulhat, de jellemzően nem ez a helyzet. A kapacitások egyelőre elegendők ahhoz, hogy a helyi márkákat az adott országokban gyártsák, mi a nemzetközi brandekkel foglalkozunk.

A Sörszövetség adatai szerint márciusban a járvány miatt minden sörértékesítés esett, de legkevésbé a dobozos kiszerelés, miközben átmenetileg meglepően nőtt az export – márciusban mintegy 40 százalékkal. A fentiek alapján, ebből akár arra is következtethetünk, hogy Bőcsön márciusban még nagyon is zajlott az élet…

Bőcs ilyen szempontból csúcsra volt járatva. Igazából március közepétől számítjuk, hogy a vírus hatással van az értékesítésre. Március közepétől a vendéglátóipari helyek bezártak, ez látszik is a Sörszövetség adatain, hiszen 2019-hez képest a márciusi értékesítés 13 százalékos mínuszban van. Hogyha azt nézzük, hogy a vendéglátóipar a teljes sörértékesítésnek durván a negyedét teszi ki, könnyen kiszámolható, hogy

márciusban fél hónapnyi HoReCa értékesítés azonnal eltűnt.

A vendéglátóipari csatornának megvannak a maga kiszerelései. Nagyon leegyszerűsítve mondhatjuk, hogy a teljes sörforgalom 30 százaléka a csapolt sör, a maradék 70 százalék pedig palackban kerül a fogyasztókhoz. Előbbi kiesett a piacról, hiszen eltűntek a fogyasztási alkalmak, de annak a sörnek egy része megjelent más csatornákban, mivel a vásárlók kialakítanak új fogyasztási alkalmakat.

Mindebből egyenesen következik, hogy ha kiesik a hordó és a palack, a fogyasztás egy része átkerül más csatornába, amelyben domináns a dobozos kiszerelés, vagyis annak az értékesítése potenciálisan növekszik. Ezt lehetett tetten érni a Sörszövetség adataiban, az áprilisi számokban ezek a trendek már azonosíthatók.

Az adatok szerint a vendéglátóiparból az értékesítésnek a csak egy kis része képes „átjönni” az élelmiszer kereskedelembe. A vendéglátás elmaradása tehát teljes egészében nem hozható vissza, de egy része eltérő kiszerelésekben értékesítésre kerül.

Szilva János gyárigazgató és Vuleta Zsolt, a Borsodi Sörgyár ügyvezetője

Lehet arra vonatkozóan becslésekbe bocsátkozni, hogy a vendéglátóipar lassú nyitásával hogyan állhat vissza a sörértékesítés egészséges aránya? Hogyan térhet vissza a mindennapi életbe a csapolt sör?

Sajnos nekünk sincsenek adataink és tapasztalataink, amelyek alapján ez pontosan előrejelezhető lenne. Május elejétől a kerthelyiségek már kinyithattak vidéken, két héttel később pedig a fővárosban és Pest megyében is. Jelenleg tehát mindössze 10-14 napról van információnk (az interjú május 19-én készült – a szerk.).

Képviselői csapatunk ezekben a napokban felkeresi valamennyi partnerünket és felmérjük, ki az, aki kinyitott, és konzultálunk velük arról, hogyan tudunk újraindulni. A bejövő válaszokat körülbelül május végére tudjuk majd feldolgozni, akkorra lesznek első kézből származó, pontos információink arról, hogyan zajlott a nyitás.

Az első tapasztalataink szerint azok a terasszal rendelkező helyek, akikkel felvettük a kapcsolatot, nagy arányban tervezik az újra nyitást. Ez jó hír, legalábbis a néhány héttel ezelőtti, a vendéglátás helyzetével kapcsolatban igen borúlátó előrejelzésekhez képest.

De nem számítunk gyors visszarendeződésre, hiszen a fogyasztók várhatóan óvatosak lesznek.

Egyelőre nem látszik, milyen gyorsan szoknak vissza a vendéglátóhelyekre, ezért azt gondolom, hogy mindenki óvatosan indul majd. Hosszú időnek kell még eltelnie, hogy lássuk, mit okozott pontosan a vendéglátóiparban a válság.

Mivel senki nem tudja, milyen ütemben térnek vissza a vendégek, a csapolt sör esetében könnyen előfordulhat, hogy valamely partner nem jól méri fel, mennyi sörre van szüksége a következő időszakban. Ebben tudtok valahogyan segíteni nekik?

A megfelelő minőség biztosítása miatt is abban vagyunk érdekeltek, hogy a vendéglátás ésszerű módon induljon újra, éppen ezért a képviselőink minden partnerünkkel közösen, egyénileg alakítják ki az újranyitási folyamatot. Terveink szerint ez a következő két hétben megvalósul.

Emellett segítséget nyújtunk a partnereknek a náluk lévő csapolóberendezések fertőtlenítésében és tisztításában, ezzel is segítve, hogy a csapolt sör értékesítés újrakezdésekor se legyenek minőségi problémák.

Hogyan befolyásolja a Borsodi bőcsi és budapesti dolgozóinak, vezetőinek napi munkáját a járványhelyzet? Ahol lehet, tart még az otthoni munkavégzés?

A menedzsment a korábbinál gyakrabban, úgymond virtuálisan találkozik és egyeztet arról, hogyan alakulnak a körülmények, minden jól működik-e, illetve kell-e valamin változtatni, van-e új információ, amire reagálnunk kell.

Multinacionális vállalatként kedvezőbb helyzetben vagyunk, mivel van egy krízistervünk az ilyen helyzetekre, amely konkrét kérdésekre ugyan nem ad választ, de az benne van, milyen lépéseket kell megtegyünk, és ez nagyon sokat segít.

Természetesen a dolgozóink és partnereink egészségének megvédése volt az elsődleges szempont, ezért számos intézkedést vezettünk be. A leginkább veszélyeztetett csoportba tartozó munkatársakat a lehetőségekhez mérten otthon tartjuk.

Budapesten a csapat nagy része szintén otthon dolgozik, csak akkor látogatják az irodát, hogyha ez elkerülhetetlen, mindig az adott terület vezetőjének, valamint az én engedélyem szükséges hozzá.

Persze egy sörgyárban a termelés nem működhet home office üzemmódban, így ott nem a távolságtartásra alapozzuk a védekezést, hanem rengeteg megelőző intézkedést hoztunk. Nagy öröm számunkra, hogy a mai napig nincsen egy fertőzött munkatársunk sem sem az egész szervezetben.

Közben pedig készül a terv, milyen lépésenként térünk vissza a normál kerékvágásba,

és a tervet a helyzet függvényében végre is hatjuk.

A Borsodi Hoppy még épp a járvány előtt jelent meg, de a legtöbben már a kijárási korlátozások idején találkozhattak vele. Nem épp ideális környezet egy termékbevezetéshez, pláne, hogy ez a sör nagyon más, mint minden eddigi Borsodi.

Korábban beszélgettünk már róla, hogy alapvetően nem azért fejlesztünk, hogy elmondhassuk, mi is újítunk. Az elmúlt másfél évben elsősorban más feladatokra koncentráltunk. Meg akartuk teremteni a működésünk azon hátterét, amely alkalmas arra, hogy hatékonyan fejlesszünk és bevezessünk a piacra új termékeket, most gondoltuk úgy, hogy itt van az ideje megjelenni az újdonságokkal. Ennek az első lépése a Borsodi Hoppy, és ezt követi majd a többi is.

Egyébként a Borsodi Hoppy mellett párhuzamosan megújítjuk a Borsodi Friss termékcsaládot, nemcsak vonzó csomagolásában, hanem tartalmában is (0,0%), illetve lesz egy új íz is a családban – a Borsodi Friss Málna-Áfonya.

Válságban újdonságot bevezetni valóban nem a legkönnyebb, de hirtelen nem lehet változtatni a stratégián. Március közepén indult volna egy TV kampányunk, a helyzet miatt viszont nem tartottuk volna helyénvalónak, ha egy sörözőben készült reklámfilmet sugárzunk. Így készítette el a csapat a #maradjotthon reklámot, amely talán a leggyorsabb ilyen jellegű reakció volt a karanténra.

Ezt leszámítva a tervek szerint haladtunk, persze elsősorban az élelmiszer kereskedelemben vezettük be a Borsodi Hoppyt, mivel a vendéglátóhelyek zárva voltak. A körülmények ellenére nagyon pozitív a fogadtatása, ahol megjelent, ott nagyon hamar kipróbálták a fogyasztók, és újra is vásárolnak belőle.

A vendéglátó partnereink visszajelzései alapján, láttuk, hogy nagy az érdeklődés a csapolt kiszerelés iránt is, így természetesen terveink között szerepel, hogy csapoltan is kapható lesz a Borsodi Hoppy.

És a következő nagy dobásra mennyit kell várni?

Már nem sokat.