fbpx

Lados Péter: a Heineken olyan lehetőség volt, amire nem lehetett nemet mondani

Írta: Knap Gábor

2020-09-25 | 10:42 Magazin

Lados Péter és az Óvatos Duhaj Búza

Lados Péter a sörkedvelők számára elsősorban a Yeast Side sörfőzdéből lehet ismerős, illetve megfordult még néhány kisüzemben, mielőtt a közelmúltban a Soproni Sörgyár sörfőző mestereként kezdett dolgozni. Beszélgetésünkben azt is elárulja, milyen sör lesz a napokon belül megjelenő új Óvatos Duhaj termék.

Lados Péterrel azóta igyekszünk összehozni egy interjút, mióta megtudtam, hogy a Heineken Hungáriánál kezdett dolgozni. De ez nem volt olyan könnyű, hiszen teljesen belevetette magát a munkába Sopronban, és a nyári programok, illetve a vírushelyzet sem könnyítette meg a dolgot. Végül az eredetileg eltervezett sörözés helyett, az új Óvatos Duhaj apropóján egy online beszélgetés keretében sikerült kifaggatni.

Több kisüzemi sörfőzdénél is dolgoztál, majd egyszer csak a Heineken Hungáriánál kötöttél ki. Beszéltem olyan szakmabelivel, aki szerint ez nagyon szép elismerés a magyar craft sörfőzés egészére nézve, de biztosan vannak olyanok, akik szerint a kelleténél élesebb váltás…

Ez a folyamat több lépésben zajlott le. Három éve indult Kastélyosdombón a komlótermesztés előkészítése, és már akkor kapcsolatba kerültem a Heinekennel, hiszen a Jászapátiban szerzett komlóval kapcsolatos tapasztalatokkal igyekeztem segíteni őket. Akkor már sokakkal megismerkedtem, és látták, hogy még egy ilyen nagy gyárnak is tudok releváns infókkal szolgálni. Ezután dolgoztam a Beertailornál, mint termelési vezető, majd a Heinekentől érkezett egy kérdés, hogy tudok-e valakit Sopronba a sörfőzőmesteri pozícióra. Tudtam. :)

Mindig a sörfőzés és a receptfejlesztés, a technológiai folyamatok érdekeltek leginkább. A saját sörfőzdénknél nagyon szerteágazóak voltak a munkák, úgy értve, hogy lényegében mindent nekünk kellett csinálni. Később a Beertailornál ez már szűkült, és főleg a termelési feladatokra tudtam koncentrálni, a Soproni Sörgyár pedig ennek a folyamatnak úgymond a megkoronázása. Egy olyan lehetőség volt, amire nem lehetett nemet mondani, hiszen már kicsiben is az volt számomra a legizgalmasabb, hogy egy új termék hogyan valósul meg az ötlettől, mindenféle technológiai, kémiai, fizikai paramétert figyelembe véve odáig, hogy dobozba, vagy üvegbe kerül. Egyébként április elején, épp a vírushelyzet közepén költöztem Sopronba.

És mit szólt hozzá a szakma, hogy a Heinekennél kötöttél ki? Milyen visszhangokkal találkoztál?

Néhányan felhívtak, de nem vertem nagy dobra, mert a cél az volt, hogy megtaláljam a helyem és jól sikerüljön beilleszkedés a tavaszi vírusos időszak idején. Alapvetően nem is volt eddig ez hivatalosan kommunikálva. Egyébként érthető, hogy a próbaidő letelte előtt nem verik nagy dobra az ilyesmit. Tervben volt, hogy lesz bejelentés, de bejött a vírushelyzet, és nagyon eltolódott minden. Szóval ez a mostani termékbevezetés jó apropó erre.

Mik a feladataid Sopronban?

Jelenleg én vagyok a Heineken Hungária sörfőző mestere. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az új termékek összerakása a feladatom, egészen a recepttől a nagyüzemi technológiáig. Az én dolgom, hogy a sörkészítés folyamatát zökkenőmentesen, a sörgyári szabályokat betartva, a lehető leghatékonyabban végigvigyem. További fontos feladataimnak tartom, hogy a kisüzemi tapasztalatokat és a sörgyári üzemműködést összehangoljam úgy, hogy mindkét technológia előnyei találkozzanak, illetve a már meglévő termékek szükségszerű fejlesztésében részt vegyek.

Akkor beszéljünk az új termékről! Az Óvatos Duhaj Búza folyamatban lévő fejlesztés volt, amikor te megérkeztél a Heinekenhez, vagy ez már egy általad koordinált projekt volt? Hogyan zajlott a fejlesztés?

Voltak már részlépések, de inkább úgy fogalmaznám meg, hogy egyenes irányba akkor indult, amikor idejöttem, és elkezdtem vele foglalkozni. Az alapoktól raktuk össze a sört.

Itt Sopronban, a sörgyárban létrejött az elmúlt időszakban egy egy mini sörfőzde, amiben egy termék fejlesztését a nulladik lépéstől nagyon jól végig lehet vinni. Az alapanyagok kiválasztását követően a megfelelő a recept megalkotásáig folyamatosan tudunk kísérletezni. Az igazán nagy feladat pedig az, hogy a kiválasztatott, 50-100 literes tesztfőzetet „átvigyük” a több százezer literes tartályokra. Ez a része tetszik nekem egyébként a legjobban.

Az Óvatos Duhaj fejlesztésekor is több főzet készült. Volt keserűbb, édeskésebb, olyan, amibe több narancshéj került, és olyan is, amibe kevesebb. Különböző kóstolócsapatok tesztelték az egyes verziókat, majd újabbak készültek, apró finomításokkal, és folyamatosan közelítettünk afelé a sör felé, amely végül megszületett. Úgy érzem, hogy egy nagyon jól végigvitt folyamat volt.

Ez egy witbier, de egyszerűen Búzának nevezitek. Miért épp ez lett a következő Óvatos Duhaj?

A sörtípusra vonatkozó döntés már megszületett, mielőtt én megérkeztem. Az volt a cél, hogy egy modern búzasör szülessen. A német vagy bajor búzasöröket jól ismeri a hazai piac, és van egy adott célközönségük is, de mi úgy gondoltuk, hogy a 21. században kicsit menőbb, és az Óvatos Duhaj családhoz jobban illik a witbier. A witet pedig belga búzaként is szokás emlegetni, ezért a sima „búza” elnevezés.

Az Óvatos Duhaj IPA-val a Heineken Hungária széles közönségnek tanította meg, mi is az az IPA, mondhatjuk, hogy úttörő szerepet vállalva a hazai nagyüzemek között. Említetted, hogy a feladataid közé tartozik, ha valamelyik receptet módosítani kell. Mára a többiek is elkészültek a saját variánsaikkal. Eljöhet egyszer az ideje a Soproni IPA megújulásának?

Ez egy érdekes kérdés, sokat beszélgettünk róla a kollégákkal. Nagyon sok gondolat és ötlet jön elő ilyenkor. Mindenki látja, a hogy többiek is megjelentek az IPA-val, ami azt jelenti, hogy azok a fogyasztók, akik tőlünk tanulták meg, mi az az IPA, hajlandóak megkóstolni, sőt kíváncsiak a többiekére is.

Az elmúlt években változott és fejlődött az emberek ízlése. A korábban keserűnek érzett IPA-kat már nem érzik annak, megszokták és megkedvelték ezt az ízvilágot. Azzal pedig, hogy lettek versenytársak, megjelent beszédtémaként a társaságokban, hogy kinek, melyik a kedvenc IPA-ja. Valamilyen szinten pedig épp ez a lényege a sörforradalomnak, hogy minél színesebb legyen a paletta. Az pedig eldől majd a jövőben, hogy kinek melyik ízlik jobban.

Ezzel a búzával immár hét tagú lesz az Óvatos Duhaj család, tavasszal pedig jön a Hopláger, amivel pedig már nyolc sör lesz benne. Meddig növekedhet a létszám?

Lassan, de biztosan edukálódnak a hazai fogyasztók, és minél több izgalmas sörtípust kóstolnak, annál inkább kíváncsiak lesznek az újakra. Az Óvatos Duhaj családnak úttörő szerepe van ebben, hiszen a többi sörgyár gyakorlatilag mindig csak másodikként, utánunk hozott ki újdonságot. Jópár sörtípus van még, a fogyasztók pedig várják az újabbakat, nem tudjuk megmondani, mi lesz a vége, de van ezzel kapcsolatban a Heineken Hungáriának egy kisüzemi működésre hasonlító törekvése. Ez azt jelenti, hogy amit szeretnek a fogyasztók, az marad majd a sörcsaládban, ami pedig nem talált be annyira, idővel kikerülhet a portfólióból.

Össze tudnád foglalni pár mondatban, milyen az új Óvatos Duhaj Búza? Az említett fiatalos törekvésből egy nagyon illatos, könnyű sörre asszociálok…

Nem lesz a végletekig illatos. Trendi, de klasszikus ízvilágú witbier lett, narancshéjjal, korianderrel, amelyben ez a fűszeresség kerül előtérbe, méltón a belga búza hagyományaihoz.

Szeptember 28-tól kezdjük szállítani, tehát hamarosan a nagyközönség is megkóstolhatja.