Cikk megosztása
Az élelmiszerek közül húsra, sajtra és sörre költenek a legtöbbet a magyarok – derült ki a Nielsen adataiból. A hús áfája csökkent már, könnyen lehet, hogy a sajté is mérséklődik, a csapolt sörrel kapcsolatos forgalmi adó csökkentésről pedig már évek óta beszélnek.
150 milliárdnál többet költöttek sörre tavaly a magyarok. Az egész élelmiszer-költés (1835 milliárd forint) 7 százalékos növekedést mutatott 2017-hez képest. A legtöbb lóvé húsra, sajtra és sörre ment el.
Húsra, amelyből baromfi és sertés fogy itthon leginkább (29,3 kg, illetve 30 kg/fő/év – a KSH 2016-os adatai szerint). A sertéshús áfája 2016 januárjában csökkent 27-ről 5 százalékra, a baromfihúsé tavaly január 1-től.
A legnépszerűbb sajtfélék könnyen lehet, hogy szintén az áfacsökkentés előszobájában vannak, hiszen január 1-től a hosszabban eltartható és az ultrapasztőrözött tejek forgalmi adója 18 százalékról 5 százalékra mérséklődött, korábban pedig igaz, még Fazekas Sándortól – volt egy olyan agrárminiszteri mondás, hogy az itthon legnagyobb mennyiségben fogyasztott trappista sajt, és más sajtféleségek áfájának csökkentése is felmerült. Igaz, ez így, önmagában nem sokat ér, de a tartós tejek áfacsökkentésével együtt már mutathat a mérséklés irányába.
No, és mi a helyzet a sörrel? Tudjuk, hogy idehaza is erősödik a prémium szegmens, és tavaly a kiskereskedelmi sörértékesítés 11 százalékkal, 150 milliárd forint fölé ment.
Aztán 2018-ban 5 százalékra csökkent több éttermi szolgáltatás áfája. Amikor erről megjelentek az első hírek, a hazai sörös érdekképviseletek (Sörszövetség, Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete, Kraft Sör Egyesület) akkor még együtt lobbiztak azért, hogy kiterjesszék a kedvezményt a csapolt sörre is, ám ez mindmáig sajnos nem sikerült, annak ellenére, hogy például Romániában 2015 óta csak 9 százalék áfa sújtja a csapolt söröket.
A Beerporn.hu információi szerint a sörös szervezetek nem engedték el a csapolt sör áfacsökkentésének forszírozását, és van közöttük olyan, amelyik további érvekkel próbálja indokolni az áfacsökkentést a döntéshozóknál. A csökkenő áfa terhek pozitív hatásai ugyanis nem csak a gyártóknál jelentkeznének, hanem a vendéglátóhelyek üzemeltetőinek is könnyebbséget jelentene, valamint a fogyasztó is érezné az árak csökkenését.