Cikk megosztása
A visszaesést követően két százalékos növekedést mutattak a kisüzemi sörgyártók, akik még így is csak a teljes hazai forgalom mintegy négy százalékát adják.
A nagy sportesemények átmenetileg pozitív hatást gyakorolnak a sörfogyasztás alakulására, idén is az időjárás fogja eldönteni, hogy a tavalyi 10 százalékos visszaesést követően idén korrigálhat-e a sörpiac – áll az Agroinform elemézésében.
Tavaly az öt legjelentősebb sörgyártó adatai alapján a Magyarországon értékesített sör mennyisége alig több, mint 5,4 millió hektoliter volt, a 2022-ben mért 6,01 millió hektoliterhez képest. Idén sikerülhet a lemaradás egy részét ledolgozni, de hosszú távon az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken.
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója kiemelte, hogy a sörfogyasztás alakulását befolyásoló egyik legfontosabb tényező az időjárás. Emellett felhívta a figyelmet arra, milyen ütemben növekszik az alkoholmentes kategória, különösen az új gyümölcskülönlegességekkel ízesített termékek.
A szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes forgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal annak ellenére, hogy idén 22 százalékosra nőtt az árkülönbség a világos és a minőségi sörök között a 2023-ban mért 14 százalékosról.
Az elemzés kitért arra is, hogy továbbra is kockázatos helyzetben vannak a kisüzemi sörfőzdék. A mintegy 80-90 kisüzemi – köztük néhány, úgynevezett „kézműves termékeket” is gyártó vállalkozás – sörfőzde a teljes piaci visszaeséssel szemben – összesen 232 ezer hektoliter sör megtermelésével – 2 százalékos növekedésről tudott beszámolni, ám ezzel is alig több mint 4 százalékkal részesült a forgalomból.