Cikk megosztása
A rekordmagas infláció ugyan még mindig nem hozta el azt a mértékű drágulást a sörök terén, mint más élelemiszereknél, az árérzékeny fogyasztók viszont hamar leválthatnak az olcsóbb sörökre. Ez pedig véget vethet a prémium sörök térnyerésének.
Magyarországon a jegybank várakozása szerint 2022-ben 11 és 12,6 százalék között alakulhat, 2023-ra pedig 6,8 és 9,2 százalék közötti inflációt várnak. Persze ez csak egy nyári becslés, a tényleges történéseket befolyásolhatják egyebek mellett az árstopok, illetve egyéb belföldi és nemzetközi történések, az viszont biztosnak tűnik, hogy a drágulásnak nincs vége.
Ennek fényében pedig felvetődik a kérdés, meddig bírja majd a magyar fogyasztó a jobb minőségűnek tartott, drágább termékeket megvásárolni, és mikor jön el az a pont, amikor az olcsóbbak felé fordul.
Tavaly még a fogyasztók által legjobb minőségűnek, vagy inkább legértékesebbnek tartott kategóriák népszerűségének növekedése volt megfigyelhető: a Sörszövetség adatai szerint a szuper prémium sörök forgalmában 18 százalékos volt a bővülés 2021 nagy részében.
Arról, hogy mitől lesz egy termék prémium, itt írtunk, ahol arról is szó volt, hogy a magasabb árú, minőségibbnek tartott termékek inkább válságállóak, mint az olcsóbbak. Épp ezért történt, hogy az ipari szereplők a saját márkatermékeiket igyekeztek kivonni a gazdaságos kategóriából, és magasabb polcra tenni.
Szóval a prémium szegmens konjunktúra idején, és nehezebb gazdasági időszakban is jó befektetés a gyártóknak, ám az USA-ban már vannak jelei, hogy a kevésbé tehetős fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordulnak.
A fogyasztói árak az Egyesült Államokban éves szinten 9,1%-kal emelkedtek júniusban. Ez több mint 40 éve a leggyorsabb, és emiatt a sörfogyasztók között is vannak, akik olcsóbb termékekre váltanak.
A National Retail Federation (Kiskereskedelmi Szövetség) felmérésében megkérdezett fogyasztók csaknem fele mondta, hogy olcsóbb alternatívákra vált az infláció miatt. A Bump Williams Consulting szerint június 4. és július 2. között a gazdaságos sörök értékesítése 5,4%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, pedig tavaly a kiskereskedelmi üzletek alsópolcos sör értékesítése közel 11 százalékkal csökkent a 2020-ashoz képest.