Cikk megosztása
Óvatos optimizmus, de pattanásig fesztült idegek jellemzik a magyar söripar jelenlegi helyzetét – legalábbis erre lehet következtetni a Magyar Sörgyártók Szövetségének harmincadik születésnapja alkalmából rendezett kerekasztal-beszélgetésből.
A május 19-én megtartott rendezvényen a négy legnagyobb magyar sörgyártó mellett az Európai Sörgyártók Szövetségének főtitkára is megszólalt. Miközben a szövetség elmúlt harminc évében meghatározó szervezetek vezetői bizakodóak voltak a magyar söripar jövőjével kapcsolatban, figyelmeztettek az előttünk álló nehézségekre is.
Ami a legfontosabb matekot illeti: az egy főre eső magyar sörfogyasztás folyamatosan csökken az elmúlt harminc évben, vagyis a szövetség létrehozása óta (jelenleg 64 liter/fő/év), de az iparág költségvetési hozzájárulása a 2000. évi 45 milliárd forintról 2021-re 78 milliárd forintra nőtt, és a prémium termékek is immár 30 százalékos piacrészt tudhatnak magukénak.
A beszélgetésen, amelyet Kántor Sándor, a Sörszövetség igazgatója vezetett, Vuleta Zsolt (Borsodi Sörgyár), Marcin Burdach (Carlsberg Hungary), Békefi Gábor (Dreher Sörgyárak), Nikos Zoisnak (Heineken Hungária), valamint az Európai Sörgyártók Szövetségének főtitkára, Pierre-Olivier Bergeron vett részt.
Elmondták, hogy –bár ezt nem szokás nagy dobra verni – rendszeresen fogyasztják és kóstolják a konkurencia termékeit, és még kedvenc söreik is vannak, amelyeket a versenytársak készítenek. A beszélgetésen ugyanakkor komolyabb kérdések is felvetődtek.
Elhangzott, hogy minden bizonnyal idén sem közelíti meg az iparág teljesítménye a 2019-es, tehát a járványhelyzet miatti lezárások előtti szintet, annak ellenére sem, hogy újranyitott a vendéglátás, és a nagyobb fesztiválokat is megrendezik már idén nyáron. A zárások előtti évben egyébként fejenként 70 liter volt az éves sörfogyasztás Magyarországon.
A vezetők kitértek arra is, hogy hiába kedvezőek a 2022-es első negyedév adatai, komoly nehézségek előtt áll az ágazat a háború és legfőképp annak gazdasági hatásai miatt. A vezetői értekezleteken egyre nagyobb hangsúlyt kap az alapanyag beszerzés biztosítása, és egyre több olyan, operatív lépésre van szükség, amelyeket korábban közép és hosszú távon előre lehetett meghozni.
A sörgyártóknak a jövőben ki kell tudniuk gazdálkodni az alapanyagok drasztikus drágulását, és az energia- illetve logisztikai költségek emelkedését is.
Hallgatói kérdésre válaszolva a menedzserek kifejtették, hogy a nagy gyártók továbbra is rengeteg inspirációt merítenek a kisüzemi főzdéktől, amelyekért hálásak. Mindezek mellett a nemzetközi trendek befolyásolják leginkább azt, milyen termékeket és technológiai fejlesztéseket várhatunk tőlük a jövőben. Abban is egyetértettek, hogy a sörfőzési tradíciók ápolása mellett a folyamatos fejlődés – beleértve az új temrékek megjelenését, és a gyártás oldalán jelentkező technológiai fejlesztéseket – az, amely a jelenlegi helyzetben biztosítja az iparág további fejlődését.