Cikk megosztása
Tíz éve még alig 1 százalék volt a webáruházi vásárlások aránya itthon, ám a növekedés üteme rendkívül gyors. A magyar helyzet mellé érdemes odatenni az USA piacának adatait is. Hogyan alakulhat az online alkoholvásárlás a jövőben?
A Blokkk.com szakportál adatai szerint egy évtizeddel ezelőtt még 1% alatt mozgott a webáruházi vásárlás aránya a boltos kiskereskedelmi költekezés egészén belül. 2019-ben súlya már 6% környékén lesz előreláthatóan, a növekedés üteme pedig 30% felett is lehet valamivel.
A webáruházak tehát piacot vesznek el a hagyományos üzletektől és 2019-ben a várható 710 milliárdos webforgalom 174 milliárd forinttal növekedhet az előző évhez képest. A teljes hagyományos boltos kör 1.091 milliárd forinttal. Így a webnövekedés a teljes boltos piac bővülésnek 15%-át adhatja. És hasonlóképpen volt ez a korábbi években is.
A fenti adatok a teljes webes kereskedelemre vonatkoznak. A Drizly.com webes szeszrendelő app kutatása viszont kizárólag az online alkoholpiacot szemléli. Az USA trendjeit vizsgálva egy érdekességre bukkantak: habár az alkohol e-kereskedelme 40 százalékkal növekszik, még a webről italt rendelők többség is a hagyományos boltokban vásárol szívesebben.
Az elemzés rámutat: minden generáció leginkább ugyanazt, a számára kedves italtípust választja, kevés az átjárás a bor-, s sör- vagy az égetett szeszeket rendelő felhasználók között.
A Z generáció például sörfogyasztó, ezeket az italokat jobban ismerik, ám ők viszonylag nyitottak az új alkoholos italok – különösen a bor – kipróbálására is. A kutatásból kiderül, hogy a fiatalabbak nagyon szívesen tanulnak az általuk kedvelt italokról, amely lehetőséget kínál a kereskedőknek arra, hogy edukatív elemekkel segítség az eladást.
A ’90-es évek végén születetteket és az annál fiatalabbakat leginkább az érdekli, hogy többet tudjanak meg a sörről (47 százalékuk tanul róla szívesen), az idősebbeknél ez az arány alacsonyabb.
A Drizly megállapította, hogy a válaszadók csaknem 60 százaléka mindig vagy nagyrészt ugyanazt az alkoholt fogyasztja, és csak öt százalékuk nyitott rendszeresen kipróbálni valami újat. A generációs különbségek itt is megfigyelhetőek: az idősebbek nehezebben nyitnak az újdonságok felé.
A netes vásárlás népszerűsége töretlenül nő, ám azok, akik rendszeresen vesznek alkoholt is online, továbbra is szívesebben válogatnak a hagyományos üzletekben, mint a weben.