Cikk megosztása
A csökkenő forgalom ellenére töretlenül növekszik a prémium szegmens részaránya a hazai sörforgalomban – mondta a Beerporn.hu-nak Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. Szabó Ibolya a Dreher vállalati kapcsolatok igazgatója szerint ez leginkább annak köszönhető, hogy a gyártók folyamatosan reagálnak a fogyasztók innováció iránti igényeire. A vásárlók pedig egyre tudatosabban választanak a termékek közül – erről már Perényi Katalin, a Heineken Hungária marketing igazgatója beszélt a Beerporn.hu-nak. A Borsodi Sörgyárnál ugyancsak arról számoltak be, hogy az elmúlt évek termék fejlesztéseit egytől-egyig a hazai közönség, vagyis a magyar sörfogyasztók igényei alapján alakították ki.
A három legnagyobb magyar sörpiaci szereplőnél arról érdeklődtünk, mi hajthatja az árérzékenyként látott magyar fogyasztókat abba az irányba, hogy többször választják a drágább, prémium termékeket. A válaszok mögött egy a fogyasztói igényeket középpontba helyező, folyamatos technológiai fejlesztésre épülő, szemmel láthatóan jól működő hosszútávú, termékportfóliót szélesítő stratégia áll.
Állandó innováció nélkül ma már nem megy
Szabó Ibolya a Dreher vállalati kapcsolatok igazgatója szerint ma már az az alapállapot, hogy a vásárlók folyamatos innovációt várnak. Ők pedig erre próbálnak reagálni, amikor új termékeket, ízeket vezetnek be, vagy új szegmensekbe lépnek be a piacon. A termékinnovációk mellett pedig kiemelt hangsúlyt helyeznek a fogyasztói edukációra is.
Hogyha visszatekintünk az elmúlt évekre a Drehernél rengeteg fejlesztés történt annak érdekében, hogy létrejöjjön a korábbinál változatosabb portfólió. Ilyen volt a Dreher Hidegkomlós 2014-es bevezetése, vagy amikor – ugyancsak 2014-ben – tanksörözőket nyitottak, aztán aktív szerepet vállaltak az ale szegmensben is. Itthon példanélküli húzás volt 2020-ban, amikor két közös sört is készítettek a kraft szcéna fenegyerekével, a Mad Scientisttel, Kőbánya X néven, vagy amikor 2021-ben a főzőháztól függetlenül működő, új Sörműhelyükben megalkották az ANTL márka limitált mennyiségben készülő söreit.
Amellett tehát, hogy a Dreher igyekszik nagyon konkrét fenntarthatósági terveket megvalósítani és meghatározó szerepet vállal az alkoholmentes termékek készítésében is, a termékportfóliót érintő valamennyi húzása arról szól, hogy erősítse a fogyasztók nyitottságát.
Erős a vásárlói tudatosság
Folyamatos növekedést látunk a sörszegmensen belül a prémium kategória irányába, amit az egyre tudatosabb fogyasztói szokások és igények határoznak meg és mi is ez alapján formáljuk a termékválasztékunkat – mondta Perényi Katalin, a Heineken Hungária marketing igazgatója.
Hozzátette: „Mi voltunk az első hazai sörgyártó a nem kisüzemiek közül, akik IPA-t készítettek, ezen kívül a Meggyes Óvatos Duhaj termékinnovációnkra is nagyon büszkék vagyunk, amivel kiszélesítettük a választékot és egyre több ember számára tesszük elérhetővé a változatos söröket.”
A Soproni Sörgyár termékei és a Heineken Hungária által forgalmazott import sörök esetében is a fogyasztók jelentik a kiindulási pontot, az ő tájékoztatásuk és újdonságokkal történő megismertetésük pedig kulcsfontosságú – elég, ha csak a már említett Soproni Óvatos Duhaj IPA-ra gondolunk, amelynek bevezetése után rengeteg magyar sörfogyasztó „tanulta meg” mi is az India pale ale.
Bőcsön bejött, hogy bátran hozzányúltak a portfólióhoz
A Borsodi termékportfóliója ugyancsak rengeteget változott az elmúlt években. Öt évvel ezelőtt bevezették a tisztán malátából – méghozzá kétféléből – készülő Borsodi Mestert, 2020 óta pedig egészen új, különleges Borsodi portfóliót építenek.
Utóbbival kapcsolatban Spiegel György, a Borsodi marketingigazgatója elmondta, hogy a sörkultúra folyamatos fejlődésével a fogyasztók egyre inkább keresik a magasabb minőséget, a Borsodi termékcsalád különleges portfólióját is ez a fogyasztói visszajelzés hívta életre. Azóta olyan termékek láttak napvilágot Bőcsön, mint a Borsodi Hoppy, a Borsodi IPA, a Borsodi Meggy Ale vagy a Borsodi Gyömbér Ale.
Ugyancsak ilyen, „fogyasztói fókuszú fejlesztés” volt, amikor 2022-ben hozzányúltak a hazai piac egyik legnépszerűbb sörének, a Borsodi Világosnak a receptjéhez, amely azóta tisztán árpamalátából készül, csakúgy egyébként, mint azóta az összes Borsodi névvel ellátott termék.
Bőcsön az a cél, hogy ne önmagukért való fejlesztéseket hozzanak a piacra, hanem olyan újításokat vezessenek be és úgy alakítsák a működést, hogy az valóban a közönség igényeit szolgálja ki.
Kevesebb, de jobb sör talál gazdára a piacon
A magyar gyártók tehát egyszerre igyekeznek hajtani és meglovagolni az újdonságokra és a prémium termékekre való igényt, amelynek a legjobb eszköze, hogyha bővítik a fogyasztók ismereteit, szélesítik az elérhető termékek típusait és ehhez folyamatosan technológiai fejlesztéseket hajtanak végre. Ez a lassan már évtizedes stratégia pedig a jelenlegi, nehéz gazdasági helyzetben is működni látszik: Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a Beerporn.hu érdeklődésére elmondta, a kedvező szeptemberi és októberi időjárás ellenére is jelentősen, több mint 12%-al szűkült az öt legnagyobb magyar gyártó forgalma, de annak belső szerkezetében tovább erősödött a prémium szegmens és már jóval meghaladja a 30%-ot.
Kifejtette: ez az eredmény jól mutatja, hogy a folyamatos nagyüzemi technológia és termékfejlesztés találkozik a vevők igényeivel és inkább kevesebb, de jobb minőségű sört választ a termékportfóliójukból magyar fogyasztó. Az igazgató kiemelte, a hagyományos termékek átrendeződésével párhuzamosan nő az alkoholmentes termékekre is az igény, ahol szintén a technológia fejlesztése teremtette meg az a minőségi ugrást, aminek következtében napjaink alkoholmentes söreit egyre gyakrabban választjuk az alkoholos italok alternatívájaként.