Cikk megosztása
Jelentős változások várhatóak a hazai (kisüzemi) sörpiacon – derül ki a Monyo Brewing évösszegzőjéből, amelynek első részében a fogyasztókat, másodikban néhány kritikust, a harmadikban pedig sörfőzőket kérdezett arról, mit hozott a 2016-os év a hazai piacon, illetve mire számítanak jövőre.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a vevők továbbra sem hajlandóak kézműves sör árat fizetni egy jobb lágerért, így a nagyobb érdeklődés még mindig az IPA-k és APA-k irányában van – fogalmazta meg az egyik fogyasztó. Így látja a helyzetet Vétek György, szakíró is, aki szerint is túlsúlyos az IPA/APA vonal. Mindezek mellett úgy gondolja, hogy nagyobb figyelmet kellene helyezni a stabil minőségre, arra, hogy ne legyenek eltérések ugyanazon sör különböző főzetei között.
Nagyon fontos lenne az árazást is átgondolni – fogalmazott. Teljesen irreális, hogy egy – ugyanolyan típusú – kisüzemi sör többszörösébe kerüljön, mint nagyipari társa.
Ezzel összecseng annak a fogyasztónak a véleménye, aki szerint a hazai kisüzemi sörök a top belgák áraival versenyeznek.
Az összegzésben többen is megfogalmazták, hogy mennyire fontos lesz a főzdék számára a brandépítés és a megfelelő (online) kommunikáció. Erre több figyelmet kell fordítanunk a jövőben – véli Ali Rawech Szami, a HopTop vezetője.
Vétek György szerint az elkövetkező 2-3 év fogja eldönteni, hogy a kraft/kézműves/kisüzemi megmarad-e egy viszonylag szűk fogyasztó réteg hobbijának, vagy beágyazódik szélesebb körben is.
Mindenesetre az biztosnak látszik, hogy a fővárosi alsó középosztály egy lépéssel közelebb fog merészkedni a kraft/kisüzemi sörökhöz. Az is valószínű, hogy még több multiban lesznek kaphatóak magyar kisüzemi sörök, és jönnek az új főzdék – néhányan pedig kiesnek majd a versenyből.
Dudok Ádám, a Horizont ügyvezetője meg van győződve róla, hogy 2017 a Kraft mozgalom éve lesz. „A kraft sör intenzíven fog terjedni az országban jövőre, és a vidék meghódítása is egy fontos mérföldkő lesz. Célunk az, hogy a termékeink állandóan magas minőségben eljussanak a fogyasztókhoz az ország minden pontjára, illetve hogy sikerrel kerüljünk ki nemzetközi megmérettetésekből is.”
A Mad Scientistes Szilágyi Tamás a piacra érkező, „soha nem látott tőkeinjekcióról” tud. Szerinte 2017-ben fog igazán megjelenni egy olyan befektetői réteg, ami szimplán a piaci növekedésre reagál.