Nem sikerült jól az újranyitás Budapesten

Írta: BeerPorn.hu

2020-05-27 | 14:18 Hírek

Fotó: Freeimages.com

A főváros legmenőbb utcáiban csak a vendéglátóhelyek 46 százaléka kezdett el működni ki a korlátozások feolodását követő első héten. Van, aki egyszerűen nem látja értelmét, hogy kinyisson.

Az üzletek fele tudott csak kinyitni a főváros bevásárlóutcáiban: sokan nem tudtak azonnal reagálni a korlátozások feloldására, mások úgy látták, hogy a nyitással csak a meglévő veszteségeiket növelnék. Kevés vendéggel, 20-30 százalékos bevétellel zajlott a kijárási korlátozások utáni első hét. A Bevásárlóutca Menedzsment érdekképviselet szerint bértámogatásra, áfacsökkentésre és vissza nem térítendő támogatásokra volna szükség a túléléshez.

Felmérték a korlátozások feloldása utáni első hét eredményeit a Bevásárlóutca menedzsment érdekképviseletéhez tartozó 11 tematikus utcában. A nonprofit szervezethez több, mint 200 üzlet, többek között a Ráday utcában, a Bartók Béla úton és a Liszt Ferenc téren található vendéglátóegységek tartoznak, ezek 46 százaléka (91) zárva maradt a fővárosi korlátozások feloldása után. A legtöbb üzlet a Fashion Streeten (Deák Ferenc utca) és a Király utcában nyitott ki. A Haris köz, a Mikszáth tér és környéke, valamint a Pozsonyi út üzletei között van a legtöbb zárva tartó vállalkozó.

„Az üzletek többségét hirtelen és felkészületlenül érte az újranyitás lehetősége. Sokaknál nem állt rendelkezésére a nyitáshoz szükséges munkaerő, mások viszont még most sem látják értelmét, mert azt gondolják, hogy csak veszteséget termelnének. A fogyasztói szokások is megváltoztak, a vártnál sokkal kevesebben árasztották el az üzleteket, éttermeket. Ráadásul a vendéglátóhelyekre eleve nem jut annyi magyar vendég, turizmus nélkül nem fog megélni ennyi vendéglátós egy helyen” – mondta el Antal Attila, a Bevásárlóutca menedzsment igazgatója.

A nyitva tartó vállalkozások többsége lappangó forgalomról számolt be, az előző év azonos időszakához képest a bevétel 20-30 százalékos. A válság előtt népszerű reggeliztetéssel sokan teljesen felhagytak ebben az időszakban, de a home office miatt az ebéd sem termeli meg a szokásos forgalmat. A legtöbben a vacsora időszakában látogattak a tematikus utcák éttermeibe, de a megszokottnál sokkal kevesebb volt az érdeklődés ebben az időszakban is.

A bevásárlóutcák vállalkozói szerint támogatás nélkül nem fogják túlélni ezt az időszakot, hiszen hiába lehetnek nyitva, ha a kereslet radikálisan visszaesett, és szinte alig vannak vevők. Könnyen elérhető, egyszerű adminisztrációval járó bértámogatást, újrakezdő hitelt vagy vissza nem térítendő támogatást javasolnak, illetve a vendéglátósok működését segítő megoldásokat, mint a házhoz szállított ételek csökkentett, 5 százalékos ÁFA bevezetését.