Cikk megosztása
A gyorsan felfutó online értékesítés nem volt elég ahhoz, hogy ne legyen brutális visszaesés az alkoholos italok globális piacán. Egy elemzés szerint idén az eladások kétszámjegyű csökkenése várható.
Mark Meek, az IWSR Drinks Market Analysis vezérigazgatója szerint a vendéglátóipar leállása hosszabb ideig tartó hatással lesz az alkoholpiacra, mint „bármi, amit korábban tapasztaltunk”.
Május 26-án, kedden, a cég új tanulmányát bemutató előadásban Meek elmondta, hogy a globális világjárvány a legsúlyosabb válság, amellyel az ágazat valaha szembesült. Becslések szerint akár négy év is eltelhet, mire a sörértékesítés a válság előtti szintre növekszik vissza, de lesznek olyan alkoholos ital kategóriák is, amelyek már soha nem lesznek olyan sikeresek, mint a koronavírus előtt.
A vezérigazgató szerint a 2008-as pénzügyi válságot követő visszaesés kevésbé volt súlyos, mint amit most látunk, úgy fogalmazott, hogy sok szempontból 2019 volt talán az utolsó „rendes” év az italipar számára.
Az elemzés rámutat, hogy globálisan a sörértékesítés volumene 0,3 százalékkal, értékében 2,2 százalékkal növekedett 2019-ben, amelyet az alkoholmentes sör növekedése segített leginkább – utóbbi volumene 2018-hoz képest 15,2 százalékkal tudott nőni.
Az olyan cégek, mint az AB InBev, a Molson Coors és a Carlsberg, a globális leállások miatt már érzik a rendkívüli árbevétel-visszaesést szenvedtek, de Meek szerint azért van ok az optimizmusra is: Ha a sörgyárak az alacsony alkoholtartalmú sörre összpontosítanák a figyelmüket, akkor gyorsabban visszatérhetnek a növekedéshez. A Nielsen szerint ugyanis az alacsony alkoholtartalmú sör kereskedelme és online értékesítése 44 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Az IWSR becslései szerint a söreladások várhatóan 2024-re érik el a 2019-es szintet, és ezzel a sör más italoknál jobban teljesít majd.