Milyen lesz a sör 30 év múlva?

Írta: Knap Gábor

2022-06-04 | 07:53 Magazin

Három napon keresztül tanácskoztak a söripar szereplői a spanyol fővárosban. Madridban kiderült, hogy a finom alkoholmentes sör már tényleg itt van a kanyarban; a nagyipari sörgyártásban a kiemelkedő minőség már említésre sem érdemes és előfordulhat, hogy lesz olyan, amiben a craft főzdék tanulnak majd a nagyoktól.

A madridi Brewers Forum és European Brewery Concention konferenciája után Kántor Sándorral, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatójával beszéltük át a tapasztalatokat.

Kántor Sándor

Beerporn.hu: Három éve volt utoljára olyan rendezvény, amikor a globális sörpiac kis és nagy szereplői egyszerre találkozhattak és tanácskozhattak a sörről. A 2019-es antwerpeni Brewers Forum óta nagyot fordult a világ, mégsem éreztem, hogy a járvány okozta lezárások hatásairól, vagy az ellátási láncok problémáiról sőt akár a háború és az infláció hatásairól különösebb szó esett volna.

Kántor Sándor: Valóban indokolt lett volna evvel is foglalkozni, hiszen a probléma jelentős, elég ha csak arra gondolunk, hogy Magyarországon a járvány után a vendéglátóhelyek 25 százaléka nem nyitott ki újra. Amelyek pedig működnek, ott komoly problémát okoz a munkaerőhiány, és ez megfigyelhető egész Európában. Azonban az esemény tematikájába ez kevésbé illett bele, ezeken a kongresszusokon sokkal inkább azzal szoktak foglalkozni, milyen jövőben gondolkodik az iparág.

Ez rendben van, de a vezetői háttérbeszélgetéseken csak szóba jöttek a jelen olyan kérdései, mint az ellátási láncok problémái, vagy az alapanyagbeszerzés nehézségei…

Fontos felismerés volt a kongresszuson, hogy a söripar egy olyan helyzetre, mint a jelenlegi, jobban tud reagálni, mint azoknak a termékeknek a gyártói, amelyek nagyon hosszú ellátási lánccal rendelkeznek. A söripar ugyan globális üzletnek látszik, hiszen sokszor nemzetközi márkákról beszélünk, de maga a gyártás és a kereskedelem nagy része lokálisan történik.

A gyártók eddig is próbálták az alapanyagok túlnyomó részét helyben beszerezni, hiszen a szállítás korábban is nagyon megdrágította volna a termékeiket. Ezzel párhuzamosan az is törekvés, hogy a sörök értékesítése is meghatározott régión belül történjen. Magyarországra jellemző, de egész Európára is, hogy 90 százalékban a belföldön készített sört fogyasztjuk, csak minden tízedik származik importból, az is jobbára a környező országokból érkezik.

Anwerpenben hallhattunk a cégvezetőktől különböző vállalásokat a gyártás károsanyag kibocsájtásának csökkentésére, vagy az alkoholmentes termékek részesedésének növelésére vonatkozóan, de most nem abban a fázisban van a globális söripar, hogy a vezetői újabb hasonló kijelentéseket tegyenek. A nagy vállalásokat megtették, és jól haladnak a teljesítésükkel, most sokkal inkább a részletekről, és a további fejlesztések technikai hátteréről, és arról volt szó, milyen lesz a sör a jövőben.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Beerporn magazin (@beermagazin) által megosztott bejegyzés

Milyen lesz?

Pierre-Olivier Bergeron, az Európai Sörgyártók Szövetségének főtitkára a magyar Sörszövetség harmincadik születésnapján azt mondta, 30 év múlva nagyon más söröket forgalmaz majd az ipar. Tényleg vannak már trendek, amelyek látszódnak!

Ez egyik, hogy az alkoholmentes sör el fogja érni a teljes forgalom minimum 20 százalékát. Spanyolországban már jelenleg is a termékek 15 százaléka alkoholmentes. Ezek a számok nagyon látványosak, de az igazán a termékek minősége volt megdöbbentő! A konferencián kósotlható alkoholmentes sörök mind külalakra, mint ízre olyan prémium élményt adtak, ami megkérdőjelezhetetlenné teszi, hogy ezek a termékek sikeresek lesznek!

Igen, valóban meglepően jók voltak, főképp a csapolt alkoholmentes sörök!

Itthon is tettek vállalásokat a gyártók az alkoholmentes szegmenssel kapcsolatban. A Dreher és a Carlsberg a termelése 20-át állítja át 0.0-ra az évtized végéig. Ezzel a söripar lényegében belép az üdítőpiacra?

Ma még nem jósolható meg, mi történik majd. Nem csak a söripar alakul át, hanem az üdítőipar is keresi a jövő útját. Formulaváltásokat láthatunk, illetve az energiaital piac is folyamatosan mozog, sőt, az üdítőgyártók a belefognak alkoholos termékek forgalmazásába.

Látva egy alkoholmentes sör egy üdítő ízprofilját, a két termék nem tudja ugyanazt az igényt kielégíteni. Ezért nem gondolom, hogy a két ágazat között konfliktus lesz, inkább azt mondanám, hogy egyes részeik átfedésbe kerülnek egymással.

A technológiai fejlesztésekkel kapcsolatban az lehet a fogyasztók kérdése, hogy mikor juthatnak el oda a sörgyártók, hogy az alkoholmentes sör ízprofilban is sokkal jobban hasonlít az igazira, mint jelenleg. Volt pár nagyon szakmai előadás Madridban, amelyekből, vegyészmérnökként neked talán könnyebb volt leszűrni, hogy áll ebben a tekintetben a helyzet…

Ha össze akarjuk foglalni, az előadásokon arról volt szó, hogy a mentes sörök előállításának legjobb módja a speciális élesztőtörzsek használata. Látszik, hogy korábban a gyártók arra koncentráltak, hogy technológiailag igyekezzenek kifejleszteni a legjobb fizikai-kémiai műveleteket. Most viszont a fejlesztések zöme olyan élesztőtörzsekre fókuszál, amelyek nem termelnek etilalkoholt, viszont a jó ízprofilért felelős alkoholokat és észtereket igen.

Az is egyértelmű, hogy jóval nehezebb műfaj, ezért nagyobb felészülést igényel az alkoholmentes szegmens, mint a hagyományos sörgyártás. Összességében én arra számítok, hogy a jó alkoholmentes sörök több technológia kombinációjával, bonyolultabb eljárásokkal készülnek majd, magasabb energiafelhasználás mellett, és ezt nem tudja majd minden gyártó teljesíteni.

Sokat beszélünk arról, mennyit inspirálódnak manapság a nagy gyártók a kisüzemektől. A fentiekből viszont az következik, hogy ha a craft sörfőzdék szeretnének jó alkoholmentes termékeket készíteni, a nagyoktól kell majd tanulniuk, amelyek várhatóan hamarabb fejlesztik majd ki a megfelelő technológiákat.

Nekem az volt a benyomásom a Spanyolországban bemutatott craft sörök alapján, mintha a craft sör fejlődése megakadt volna. Olyan túlzó ízek és aromák jelennek meg az ízprofilban, amelyek már nem a termék javát szolgálják. Mintha az izgalmas újdonságokat behozó kisüzemi piac kimerítette volna a lehetőségeit.

Jó hír viszont, hogy a megkóstolt európai craft főzdék termékei alapján elmondhatjuk, a vezető magyar craft főzdék, teljesítményük alapján valóban a világ legjobbjai közé sorolhatók.

Beszéltünk az alkoholmentesről és beszéltünk a craftról. Szerinted lehet még újat mondani a hagyományos sörrel kapcsolatban?

A hagyományos sörgyártásban is élesedik a verseny, elég ha csak a technológiai fegyelmet és minőség szempontjait nézzük. Az, hogy a nagyüzemi sörgyártásból kikerülő termék kifogástalan legyen, ma már alap elvárás a fogyasztó részéről.

Minden nagy gyártóló, minden tétele formában, ízben, illatban és szervírozásban abszolút prémium kategóriájú volt a konferencián is. Külön kiemelném a csapmesterek munkáját, amely a minőségi csapolt sör esetében mára valójában „a termék részévé” vált. Ennek a prémium érzésnek az egységessége szinte tapintható, és az is látszik, ebben az irányban tovább fejlődik az iparág.

A konferencia első napján bejelentették, jövőre Prága látja vendégül a rendezvényt. Ott vajon mire számíthatunk majd?

Csehországban a szervezők minden bizonnyal a cseh sör tradícióit mutatják majd be. Ismerve a csehek csodálatos sörkultúráját és a cseh kollégákat, komoly szakmai programra számíthatunk.