Már a járvány előtt világszerte lelassult a söripar általános növekedése, most pedig az orosz-ukrán háború miatti nehézségekkel kell megküzdeni. Egy antwerpeni söripari konferencián mégis azt jósolták: fényes jövő állhat a sörgyártók előtt.
A sör- és malátabizniszt két válság is szorongatja: még nem ért véget a Covid járvány, és az ukrajnai orosz invázió is negatívan érinti a piacokat. Azt senki sem tudja, mikor lesz ezeknek vége, és milyen világ következik ezután, de a korábbi, nagyobb piaci zavarok vizsgálata választ adhat ezekre a kérdésekre.
A március végén, Antwerpenben zajló RMI Brewery Conference-en a nemzetközi söripar piaci folyamatairól is esett szó. A rendezvényen Sanjeet Aujla, a Credit Suisse részvényelemzője rámutatott, hogy a söripar általános növekedése már a század elején lelassult, és csak az után tört ki a koronavírus járvány.
A pandémia idején a logisztikai láncok leállása és megszakadása okozta a legnagyobb problémát, a nemzetközi söripar most, az ukrajnai háború miatt főként az energia- és nyersanyagköltségek jelentős növekedésével kell szembenézzen – írja az Inside.beer.
Aujla előrejelzése szerint a söripar a 2008-as pénzügyi válság óta nem nézett szembe olyan áremelkedéssel, mint amilyen a következő időszakban jön majd. A drágulást az energia-, a maláta- és csomagolóanyag költségek drasztikus emelkedése hajtja.
Az elemző ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy 2008-ban, amikor a maihoz hasonló áremelkedésekkel kellett szembenéznie az iparágnak, az akkor következő években egyáltalán nem alakultak rosszul a folyamatok. Az iparág 2009-ben és 2010-ben is tudott növelni az árréseken, vagyis a magasabb költségeket át tudta hárítani a vásárlókra. Ráadásul a sörárak még akkor is emelkedtek, amikor a nyersanyagköltségek növekedése már megfordult.
A Credit Suisse részvényelemzője szerint hasonló lesz helyzet 2024-ben és 2025-ben, ami jó kilátásokat jelent a sörfőzőknek. Szerinte a magasabb sörárak mellett kulcskérdés lesz a költségek lefaragása. Elmondta: a következő években Afrikában, Délkelet-Ázsiában és Indiában növekedhet jelentősen a gyártók bevétele. Ugyanakkor az olyan, 20-30 éve fejlődő piacnak számító régiók, mint Latin-Amerika, Kína vagy Dél-Afrika, csekély növekedési ütemet fognak mutatni, mivel azokon a helyeken az egy főre jutó sörfogyasztás már most is „megfelelő szinten van”. Utóbbi területeken a gyártók a prémium szegmens irányába viszik majd el a márkákat, amelyekkel nagyobb hasznot érhetnek el. Hasonló lesz a helyzet Európa nagy részén is, ahol csökken a fogyasztás, de a magasabb presztízsű termékekkel még új vásárlókat lehet megszólítani.