Cikk megosztása
A Bitburger Sörfőzde Németország nyugati részén, szinte a luxemburgi határnál található. A 200 éves múltra visszatekintő főzdét 1817-ben alapították, és a története épp oly fordulatos, mint amilyen a történelem volt az elmúlt két évszázadban.
A német sörfogyasztók számára nem kell bemutassuk a „Bitte ein Bit” kifejezést, amelyet 1951-ben terjesztett el a sörfőzde, még mielőtt a Bitburger Németország legnépszerűbb csapolt sörévé vált volna.
De nézzük a gyár történetét! Mi történt pontosan több mint 200 évvel ezelőtt, Bitburgban?
A kisvárosban Johann Peter Wallenborn nyitotta meg a főzdét, 1817-ben. Leginkább a környéket látta el sörökkel, hiszen egészen 1886-ig kellett várni ahhoz, hegy beindulhasson az első, lovaskocsival bonyolított export, a luxemburgi Echternachba. Akkoriban már a Bitburgban készített, pilsner típusú sört vitték a szomszéd országba, mert az 1842-ben, Pilzenben megalkotott stílus egyik első németországi változatát a Bitburger kezdte el főzni, 1883-ban.
A főzde 1909-ben, mai szemmel szokásosnak mondható, de akkoriban még roppant újszerű, és ami még fontosabb, eredményes reklámkampányt folytatott a Simonbräu German Pilsner népszerűsítésére: a korabeli újságok oldalai mellett óriásplakátokon is megjelentek.
Az iparosítás fejlődésével a Bitburger is mind több helyre jutott el. 1910-ben a német vasúthálózat elérte Bitburgot, amelyből ezután már vonattal is szállították a sört a szélrózsa minden irányába, sőt, a gyár hőszigetelt vasúti kocsikat vett, hogy minél tovább friss maradhasson a sör.
Talán épp a terjeszkedés miatt kezdte zavarni a cseh sörfőzőket a Simonbräu German Pilsner neve, és beperelték a sörfőzdét, mert szerintük jogosulatlanul használta a „pilsner” nevet. Ám a pert 1913-ban elvesztették, mert a német bíróság szerint akkorra a „pilsner” elnevezés teljesen általános kifejezéssé vált, vagyis bárki árulhatta ezt a sörtípust „pilsner” vagy „pils” felirattal az üvegeken.
A sörgyár töretlen fejlődésének a második világháború vetett véget: Bitburg városát, benne a sörfőzdét szétbombázták a szövetséges erők. A gyár teljesen elpusztult, és csak 1949-ben tudtak újra nekilátni a termelésnek. A következő évizedek újra a fejlődésről szóltak: 1951-ben jött a „Bitte ein Bit” szlogen, 1955-ben már futott az első Bitburger tévéreklám, a hatvanas években pedig – elsőként – saját poharat fejlesztettek a Bitburger Pilshez.
1990-re a Bitburger több mint 30 országban vált elérhetővé dobozos, illetve üveges kiszerelésben; 1992-ben pedig 1.225 millió hektolitert értékesítettek belőle hordóban, ezzel a márka a legnépszerűbb csapolt sörré vált Németországban.
A 2017-ben kétszázadik születésnapját ünneplő Bitburger mára öt kontinens, 70 országában van jelen, csapolva pedig több mint 50 ezer vendéglátóhelyen kérhető. Magyarországon a Liquid Gold Kft. forgalmazza.
(x)