Cikk megosztása
Kinyújtotta a kezét az európai söripar, és épp arra vár, hogy a politika belecsapjon. A kontinens sörtörténéseinek pillanatnyi szívcsakrájából jelentjük: a Covid után újra forrong a szegmens.
Lille a sör európai fővárosa május végén, hiszen itt van a The Brewers Forum, avagy az Európai Sörgyártók Szövetségének éves konferenciája. A helyszínválasztás parádés, és nem csak azért, mert Brüsszelből vagy Párizsból TGV vonattal pillanatok alatt elérhető a város, hanem azért is, mert olyan sörök keletkezésének epicentrumában vagyunk, mint például a wit, a saison, vagy farmhouse ale.
A konferencia fő üzenete és talán leginkább körüljárt témája a sörfőzés fenntarthatóbbá tétele, de nagyot megy a sörturizmus fogalmának egyre tisztább definiálása, a helyi sörök bemutatása és az alkoholmentes variánsok térhódítása is.
Lasse Aho, a The Brewers Of Europe elnöke már vasárnap, a rendezvény megnyitó smúzolásán mondott nekünk pár szót arról, milyen fontos, hogy az európai politika felismerje a sör értékteremtő szerepét, a szervezet holnapján elérhető manifesztum pedig további figyelemre méltó megállapításokat tartalmaz.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Mit szeretne a söripar?
A dokumentum leszögezi, hogy a kontinensen kb. 10 ezer sörfőzde működik, amelyek több mint 2 millió munkahelyet teremtenek, és mintegy 40 milliárd eurós adóbevételt biztosítanak a kormányoknak. A sör az európai kultúra szerves része, ezért a Brewers of Europe javasolja a politikai döntéshozóknak, hogy támogassák a sörágazatot.
A manifesztum szerint a sör, mint viszonylag alacsony alkoholtartalmú, erjesztett ital – normális mennyiségben – tök jó a fogyasztóknak, szóval nagyszerű közegészségügyi hatásai vannak. Emellett pedig rengeteg munkahelyet teremt a gyártás mellett a vendéglátásban és a mezőgazdaságban is.
Javasolják, hogy a politika törekedjen a sörrel kapcsolatban egy progresszívebb jövedékiadó-keret meghatározására, amely igazságosan alacsonyabb, mint az égetett szeszek adója. Emellett szeretnék, ha a döntéshozók méltányolnák a gyártók innovatív hozzáállását a hagyományosnál még alacsonyabb, vagy alkoholmentes sörök előállításával kapcsolatban, illetve „a szükségtelen bürokratikus terhek megszüntetésével megőriznék a kontinens vezető sörtermelő régióként betöltött pozícióját”.
A legismertebb belga márka szinte elzárta a vízcsapot
A konferencia tényleg sokat foglalkozik a fenntarthatóság kérdésével, amely Nyugat-Európában sokkal központibb témának tűnik, mint Magyarországon, habár megnyitó beszédében Paul Lefebvre, a European Brewery Convention elnöke úgy fogalmazott, szerinte ez igazán a jövőben lesz forró.
Jó példa egyébként a környékbeli sörfőzdék ezzel kapcsolatos hozzáállására az otthon is jól ismert Brouwerij Huyghe (ők gyártják a Delirium Tremens-t) sztorija. Ők a belga kormánnyal kötött „green deal” keretében pár éve ráfeküdtek arra, hogy kevesebb vizet használjanak a főzdében. Ennek eredményeképp nagyot változott náluk a gyártás vízigénye. Korábban 1 liter sör elkészítéséhez 8,5 liter vizet folyattak a csatornába, ma ezt 2,5 alatt megoldják.
A helyi, tradicionális sörtípusok legismertebb képviselője nyilvánvalóan a saison. A rendezvény első napjának egyik leginformatívabb előadásán Yvan De Baets, a Brasserie de la Senne főnöke szuper prezentációt tartott a stílus történetéről és arról, hol tart ez az egész most.
Sajnos meg kell felelnünk a digitális tartalomfogyasztási szokásoknak, és tudjuk, ennél hosszabb cikket senki nem olvasna el, így ezzel a témával külön jelentkezünk majd! 🙂