Ahogy azt várni lehetett, a nyáron megemelt jövedéki adó bizony jól meglátszik a magyar sörgyártás teljesítményén. A Sörszövetség adatai szerint a „lefelé vásárlás” jelensége is megfigyelhető már.
![](https://beerporn.hu/wp-content/uploads/2016/05/soripar.jpg)
Fotó: Dailycollegian.com
Az idei év első tíz hónapjában az öt legnagyobb hazai sörgyártó (Dreher, Heineken Hungária, Borsodi, Carlsberg és Pécsi Sörfőzde) belföldi forgalma 5,1 millió hektoliter volt. Ez 3 százalékkal magasabb a tavaly január–októberinél, de továbbra is alacsonyabb a Covid előtti szintnél (4 százalékkal).
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint nincs ok az optimizmusra, hiszen folyamatosan emelkednek a gyártási költségek. Az igazgató az Index kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a magyar sörágazat exportképessége is romlott: 21 százalékos visszaesés olvasható ki az elmúlt egy év adataiból.
Jól látható a számokból az is, mennyire gyengélkedik a vendéglátás és az idegenforgalom, ugyanis
a csapolt sör eladások még a tavalyi értékeknél is negyedével alacsonyabbak, alig haladják meg a 2019-es értékesítés felét.
Szintén a vendéglátás teljesítményére enged következtetni – hiszen ez a csomagolás szinte már csak ott található meg –, hogy az újratölthető üvegben forgalmazott sör eladott mennyisége (785 ezer hektoliter) 14 százalékkal marad el a múlt évitől. Ami pedig a csapolt sört illeti, az is csak kicsivel több mint a 2019-es érték fele.
Keressük az olcsóbb termékeket
A dobozos sör aránya tovább növekszik, jelenlegi teljesítménye 4 millió hektoliter feletti, de ez is csak 1 százalékkal haladja meg a három évvel ezelőtti eladásokat.
Kántor Sándor szerint az iparági szereplők az idei év első felében bizakodók voltak, ám a július 1-jén megemelt jövedéki adó és a népegészségügyi termékadó sörre történt kiterjesztése jócskán megnehezítette a körülményeket, és visszavetette a sörök forgalmát.
![](https://beerporn.hu/wp-content/uploads/2022/06/kantor-sandor.jpg)
Kántor Sándor
A lakosság egyik válasza a gyorsuló inflációra a „lefelé vásárlás”, vagyis, hogy az adott termékkategóriából az olcsóbb árucikkeket választják. A Sörszövetség vezetője szerint erre is vannak már jelek az októberi eladási adatokban. Az ősz folyamán ugyanis a korábban csökkenő gazdaságos termékek iránti igény 10 százalékkal nőtt, a prémium termékek eladásainak korábban két számjegyű növekedése egy számjegyűre mérséklődött, a középkategória eladásai pedig nem tudott tovább növekedni.