Cikk megosztása
Ahogy azt várni lehetett, a nyáron megemelt jövedéki adó bizony jól meglátszik a magyar sörgyártás teljesítményén. A Sörszövetség adatai szerint a „lefelé vásárlás” jelensége is megfigyelhető már.
Az idei év első tíz hónapjában az öt legnagyobb hazai sörgyártó (Dreher, Heineken Hungária, Borsodi, Carlsberg és Pécsi Sörfőzde) belföldi forgalma 5,1 millió hektoliter volt. Ez 3 százalékkal magasabb a tavaly január–októberinél, de továbbra is alacsonyabb a Covid előtti szintnél (4 százalékkal).
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint nincs ok az optimizmusra, hiszen folyamatosan emelkednek a gyártási költségek. Az igazgató az Index kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a magyar sörágazat exportképessége is romlott: 21 százalékos visszaesés olvasható ki az elmúlt egy év adataiból.
Jól látható a számokból az is, mennyire gyengélkedik a vendéglátás és az idegenforgalom, ugyanis
a csapolt sör eladások még a tavalyi értékeknél is negyedével alacsonyabbak, alig haladják meg a 2019-es értékesítés felét.
Szintén a vendéglátás teljesítményére enged következtetni – hiszen ez a csomagolás szinte már csak ott található meg –, hogy az újratölthető üvegben forgalmazott sör eladott mennyisége (785 ezer hektoliter) 14 százalékkal marad el a múlt évitől. Ami pedig a csapolt sört illeti, az is csak kicsivel több mint a 2019-es érték fele.
Keressük az olcsóbb termékeket
A dobozos sör aránya tovább növekszik, jelenlegi teljesítménye 4 millió hektoliter feletti, de ez is csak 1 százalékkal haladja meg a három évvel ezelőtti eladásokat.
Kántor Sándor szerint az iparági szereplők az idei év első felében bizakodók voltak, ám a július 1-jén megemelt jövedéki adó és a népegészségügyi termékadó sörre történt kiterjesztése jócskán megnehezítette a körülményeket, és visszavetette a sörök forgalmát.
A lakosság egyik válasza a gyorsuló inflációra a „lefelé vásárlás”, vagyis, hogy az adott termékkategóriából az olcsóbb árucikkeket választják. A Sörszövetség vezetője szerint erre is vannak már jelek az októberi eladási adatokban. Az ősz folyamán ugyanis a korábban csökkenő gazdaságos termékek iránti igény 10 százalékkal nőtt, a prémium termékek eladásainak korábban két számjegyű növekedése egy számjegyűre mérséklődött, a középkategória eladásai pedig nem tudott tovább növekedni.