Cikk megosztása
Sehol nem bővül olyan mértékben az alkoholmentes sör piaca, mint Németországban, ahol komoly munkát fektettek abba, hogy a 0.0 sörök valóban hasonlítsanak az igazira. Az erőfeszítések pedig úgy látszik, eredményt hoznak.
A Deutscher Brauer-Bund, azaz a német sörszövetség szerint az országban elfogyasztott összes sör körülbelül 10 százaléka lesz rövidesen alkoholmentes. A német piacon jelenleg több mint 700 0.0 márka található és vannak közöttük helyben hagyományosnak számító típusok, és különféle modern sörök is.
Akár a vendéglátásban, akár a kereskedelemben nézünk körül, az alkoholmentes sör mindenütt elterjedt Németországban. Noha a Közel-Keleten és Spanyolországban is arányaiban ugyanannyi alkoholmentes sör fogy, mint a németeknél, utóbbi területen jóval sokszínűbb a választék. Ennek pedig a fő oka az, hogy az alkoholmentes sörkészítés technológiai újításaiban is élen jár Németország.
Alkoholmentes történelem
Németországban már a 19. században megjelentek az első alkoholmentes söritalok, de a modern korszak csak 1972-ben kezdődött, méghozzá az egykori Kelet-Németország területén – írja a Vinepair. Akkor kezdte ugyanis gyártani az Engelhardt sörfőzde az AUBI, amely kifejezetten sofőröknek szánt ital volt.
Akkoriban a sörpiac épp nem élte fénykorát Németországban, az AUBI mégis megzavarta az állóvizet, és Nyugat-Németországban még utánzói is akadtak. Az áttörés azonban elmaradt: abból az időszakból szinte csak az 1979-ben indult Clausthaler maradt meg.
A ’90-es években aztán világszerte volt egy rövid alkoholmentes sör népszerűség-növekedés, ami Németországban is csomó új márkát hívott életre, és talán az olyan neveknek köszönhetően, mint az Erdinger, az újra egyesülő országban ezek meg tudtak kapaszkodni.
Az elmúlt évtized pedig újabb, immár sokkal látványosabb 0.0 divatot hozott, a ’mentes lágerek mellé pedig megérkeztek az ale-ek is, és ma már minden főzdeméret készít alkoholmentes sört. A termékkategória értékesítése 2007 óta megkétszereződött, 2021-ben 680 millió literre nőtt.
Mi a titok?
A németországi sörfőzdék rengeteget tettek az elmúlt években azért, hogy alkoholmentes termékeik ízvilágát fejlesszék. A Stortebeker sörfőzde (amely termékeinek immár negyede alkoholmentes) például három különféle sör elegyítésében utazik. Ehhez leállított erjesztéssel készülő sör mellett használnak olyat, amiből utólag vonták ki az alkoholt, és nagyon kis mennyiségben hagyományos sör is kerül a termékbe.
Németországban nincs zéró tolerancia, (ott 0,5 g/l a hatályos véralkohol érték), így amellett, hogy a kisebb sörfőzdék előszeretettel próbálkoznak speciális élesztőtörzsekkel is, amelyekkel jóval alacsonyabb alkoholszint érhető el, elterjedt, hogy teljes értékű sörrel javítják fel az alkoholmentes főzeteket.
A Reinheitsgebot (német sörtisztasági törvény) korlátozásai nem hátráltatják, hanem innovációra sarkallják a főzdéket, emellett a német üzemeknek állnak a rendelkezésére a legkorszerűbb speciális berendezések is.
Emellett a laborokban dolgozó söripari szakemberek igyekeznek minél jobban megérteni a sörök „működését” és az alkoholmentes sörök sajátos viselkedését. Ez utóbbi kutatásokat egyébként a német energiaügyi minisztérium is támogatja.
Új piaco(ka)t fedeznek fel
A német fogyasztók körében megváltozott az alkoholfogyasztással kapcsolatos gondolkodásmód, emellett pedig az országban működő alkoholmentes sört készítő üzemek sok esetben egészen másképp, és más célcsoportnak próbálják értékesíteni a termékeiket, mint a hagyományos főzdék. Az Erdinger lényegében sportitalként pozícionálta saját 0.0 változatát, és rájöttek arra is, hogy több nő iszik alkoholmentes sört, így új, a hölgyek körében népszerű ízeket vezettek be.
A szegmens olyan dinamikával növekszik, hogy itt az ideje a német 0.0 söröket új piacokon is kipróbálni, így a gyártók egyre inkább az export felé fordulnak. Leginkább az USA piacai lehetnek a célpont, de ne lepődjünk meg, ha hamarosan Magyarországon is felbukkannak újdonságok!