Cikk megosztása
A szállítási kapacitás szűkössége és a konténerek hiánya, valamint a legnagyobb tengeri kikötők túltelítettsége miatt egyebek mellett a sör és a malátaszállítmányok is világszerte késnek, ami a termelést is veszélyezteti.
Globális logisztikai probléma figyelhető meg a tengeri áruszállításban, amely leginkább az élelmiszerek, a sportcikkek, a vetőmag, valamint a maláta esetében tapasztalható. A kapacitáshiány nem csak hosszabb szállítási időhöz vezet, hanem egyes esetekben a folyamatos termelést is veszélyezteti – írja az Inside.beer.
Vannak olyan európai sörgyártók, amelyeknek problémát okoz a folyamatos termelés fenntartásához elegendő malátát beszerezni – mondta Volker Riechers, az egyik vezető németországi malátaexportőr, az Erfurter Malzwerke ügyvezető igazgatója. A hamburgi kikötőben 80 000 tonnás malátaházat üzemeltető cég már néhány hónapja tapasztalja, hogy egyszerűen nincsen elegendő konténer a szállításhoz.
Előfordul, hogy a hajózási társaságok rövid határidővel tájékoztatnak, hogy egy-egy tervezett szállítmány egy-két hetet késik. Emiatt gyakran módosítani kell a szállítási ütemterveket – magyarázta Riechers, hozzátéve, hogy eddig még mindig sikerült megoldani a problémákat, de a helyzet egyre nehezebb.
A hiány okait az egyre növekvő keresletben és a járvány hatásaiban kell keresni. A járvány kezdete óta a piaci szereplők bővítették a termelési kapacitást, illetve növelték a fuvardíjakat. Amikor pedig bejelentették az első koronavírus elleni oltásokat, láthatóvá vált a helyzet normalizálódása, a fogyasztók többet kezdtek költeni ezért hirtelen megnőtt a szállítási és gyártási igény.
A Hapag Lloyd konténerszállító cég adatai szerint 2020 harmadik negyedéve óta dinamikusan növekszik a konténerszállítás iránti kereslet, az ügyfelek pedig hajlandók lényegesen magasabb árakat kifizetni a logisztikáért. A Financial Times információi szerint vannak olyan konténertípusok, amelyek szállítási költsége több mint négyszeresére nőtt az utóbbi hónapokban.
A szakértők véleménye szerint ugyanakkor a közeljövőben normalizálódhat a helyzet. A várakozások szerint legkésőbb a nyár végén változik majd a logisztikai helyzet, hosszú távon pedig a legtöbb cég arra törekszik, hogy minél több helyi alapanyaggal dolgozzon.