Cikk megosztása
Egyre növekszik a számlák kifizetésének átfutási ideje az élelmiszeriparban. A kisüzemi sörfőzdék egy része milliós kintlévőségeket kénytelen kezelni, és nem ritka a körbetartozás sem.
Az utóbbi időszakban letisztulni látszik a piac, de továbbra is gyakori a jelenség, hogy egy vendéglátóhely jókora csúszással fizet a sörbeszállítóknak. Az általunk megkérdezett kisüzemi sörfőzdék közül többen is úgy nyilatkoztak, hogy egyre több energiát emészt fel a kintlévőségek behajtása.
Ez összecseng az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló elemzésével, amely szerint tavaly az élelmiszeriparban a számlák 35 százalékát késve fizették ki a vevők, 6 százalékát pedig egyáltalán nem.
A hitelbiztosító szerint a késedelmes fizetést főképp a vevők likviditási gondjai okozzák. Sőt, könnyen előfordulhat, hogy a probléma a fenti számoknál nagyobb arányban figyelhető meg a piacon. Ennek oka, hogy a cégek ritkán nyilatkoznak úgy a saját tevékenységükről, hogy tudatosan késleltetik a kifizetéseket, az Atradius felmérésében pedig arra is volt lehetősége a megkérdezetteknek, hogy a csúszást adminisztratív okokra fogják.
Senki sem felejti el az Ital Magyarországot
Azoknak a főzdevezetőknek akikkel beszéltünk, egybehangzó állítása szerint a vendéglátásban eddig is jellemző volt, hogy a partnerek késve, pontosabban akkor fizették ki a sört, ha azt már eladták.
Részben emiatt a gyakorlat miatt okozott hatalmas problémát nagyjából egy évvel ezelőtt, amikor az Ital Magyarország csődöt jelentett. Az italforgalmazó cég úgy működött, hogy megrendelte az árut a partnereitől, amelyet telephelyein raktározott és tovább értékesített az áruházaknak, vagy vendéglátóhelyeknek. 30-60 napon belül fizettek, de sokszor előfordult késedelem, emiatt a laza fizetési fegyelem miatt pedig a partnerek nem gyanakodtak arra, hogy nem jutnak majd a pénzükhöz.
Az IMO esete számos meghatározó magyar kisüzemi főzde számára volt drága tanulópénz: több tízmillió forint veszett el akkor a magyar kisüzemi piacról.
Változik a kereskedelmi láncok hozzáállása
A vendéglátásban általánosságban tehát eddig sem a számlák határidejének tűpontos betartása volt jellemző, az utóbbi időben pedig érezhetően növekszik a késedelmes fizetések aránya – tudtuk meg. Habár meg kell említeni, hogy vannak olyan szereplők is a piacon, amelyek jelenleg is kínosan ügyelnek arra, hogy pontosan teljesítsenek.
A késedelmes kifizetések miatt nem ritka a körbetartozás, a milliós kintlévőségek felhalmozódása és a többszöri felszólítás sem. Általános gyakorlat, hogy némely szereplő „összevár” bizonyos mennyiségű számlát, és a teljesítési határidőt figyelmen kívül hagyva, egyszerre fizeti ki azokat.
Miközben a kisebb sörfőzdék részben a koncentrált ügyfélkör miatt jobban tudnak fókuszálni arra, hogy a partnerek időben fizessenek, a helyzet igen összetett a kiskereskedelmi láncok esetében. Utóbbiak nagy része egyre inkább szeretne a kínálatában tudni kisüzemi söröket, de lehetőleg nyomott áron. Ez pedig komoly dilemma elé állítja a főzdéket: az elképzelt árszint tartása fontosabb számukra, ezzel a brandet is pozícionálva, vagy nagyobb volumen egyszerre történő értékesítésével egy összegben, jelentős bevétel szerzése. Ez a jelenség pedig – párhuzamosan azzal, hogy egyes termékek ára az infláció miatt elkezd a vásárlók ingerküszöbe fölé menni –, akár bizonyos sörtípusok kisüzemi változatainak áruházláncokból történő eltűnését is jelentheti, egyszerűen azért, mert az olcsóbbnak tartott sörfajtákat szinte lehetetlen lesz az akciós újságokban szerepeltethető áron kínálni.