Cikk megosztása
Alapvetően a 2022-es évre eladások és bvevétel tekintetében nem panaszkodhatnak a gyártók, az előttünk álló időszak viszont nem lesz könnyű: 10-25 százalékos sör áremelés jöhet.
Ahogy azt a fogyasztók tapasztalják, az infláció a sört sem kerüli el. Az áremelkedési hullám kiszereléstől függetlenül (tehát a csapolt és a dobozos, üveges sör esetében is) elérte a vásárlókat. Van olyan sörpiaci szereplő, amelyik idén már három áremelést meglépett, januártól pedig újabb hullámra lehet számítani.
Az idei év első tíz hónapjában az öt legnagyobb hazai sörgyártó (Dreher, Heineken Hungária, Borsodi, Carlsberg és Pécsi Sörfőzde) belföldi forgalma 5,1 millió hektoliter volt, ami jobb, mint a 2021-es adat, noha még mindig nem sikerült elérni a Covid előtti szintet. Az iparági szereplők bizakodók is voltak, de a nyári jövedéki adó és a népegészségügyi termékadó sörre történt kiterjesztése már akkor visszavetette a sörök forgalmát.
Azóta pedig a begyűrűző energiaválság és a forint mélyrepülése újabb nehéz döntésekre sarkallta a sörpiaci szereplőket. Az egyik legnagyobb hazai gyártó, iparági információk szerint az alacsonyabb árkategóriájú sörök esetében 10 százalékos, a prémium termékek piacán pedig akár 25 (!) százalékos drágulással számol.
Az újabb áremelkedés, és annak különböző terméktípusokra szabott eltérő mértéke bizonyára fokozza majd azt, hogy a vásárlók igyekeznek olcsóbb „helyettesítő temékeket” választani. Ez a folyamat már az ősz folyamán elindult, hiszen a Sörszövetség adatai szerint a korábban csökkenő gazdaságos termékek iránti igény októberben 10 százalékkal nőtt, a prémium termékek eladásainak növekedése pedig jelentősen mérséklődött.