Cikk megosztása
A meleg nyár máris érezteti hatását a magyar sörpiacon, emelkedik az idén a sörfogyasztás, de még nem döntötte meg a kilencvenes évek átlagos fogyasztói csúcsát – közölte a Magyar Sörgyártók Szövetsége.
A Sörszövetség tájékoztatása szerint az idei év második negyedében 2,5 százalékkal növekedett az értékesített sör mennyisége az előző év hasonló időszakához képest. Ez mintegy 10 millió korsóval több, mint tavaly.
Ennek ellenére a magyar sörpiac meg sem közelíti régi csúcsait, amikor az egy főre eső éves átlag fogyasztás 100 liter körül volt, szemben a mai alig több mint 60 literrel – tájékoztatott Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Elmondta: a második negyedév még csak az idei átlagon felüli meleg első nyári hónap, a június adatait tartalmazza. A Sörszövetség szerint a tartós meleg várhatóan hasonló vagy ennél is nagyobb mértékű növekedést eredményez a nyáron.
Az elmúlt évek adatai azt mutatják: ahogy emelkedik nyáron a hőmérő higanyszála, úgy nő a sörfogyasztás. Legutóbb 2015-ben dőltek sorra hőmérsékleti rekordok. Akkor 173 ezer hektoliterrel több sör fogyott Magyarországon az év harmadik negyedévében, mint az azt megelőző esztendőben. Ez mintegy 35 millió korsó sörnek felel meg. Ezt megelőzően a 2013-as forró nyáron negyedéves szinten mintegy 7 százalékkal volt nagyobb a sörfogyasztás, mint a hűvösebb 2014-es nyári szezonban.
„A sör fogyasztása annyira függ a nyári melegtől, hogy lassan önálló tudományág lesz a sörmeteorológia. A jó időjárás azonban önmagában nem hozza vissza az 1990 táján ismert sörpiacot, ekkor még az egy főre jutó fogyasztás éves szinten meghaladta a 100 litert. Most valahol 60 liter feletti. Ezért sok még a tennivaló” – foglalta össze a sörpiaci helyzetet a Sörszövetség igazgatója.
Tavaly összesen 6,7 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető belföldi sörgyártó: a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt., valamint a piachoz import söreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary Kft. Ez 2,5 százalékos növekedés 2015-höz képest. A javulás kizárólag az exportnak tudható be, amely 40 százalékkal nőtt egy év alatt.
A belföldi sörfogyasztást 2015-ben a rendkívül forró nyár növelte. Tavaly ezzel szemben a tavaszi, második negyedéves időszak volt a legerősebb, nem kis részben a magyar labdarúgó válogatott EB-s menetelésének köszönhetően. Összességében a teljes éves belföldi fogyasztás 2016-ban nem változott, 6,1 millió hektoliter volt, csakúgy, mint 2015-ben. Ez 88 müncheni Octoberfest fogyasztásának felel meg.
Az adatok szerint több magas minőségű és drágább prémium sört ittak a magyar fogyasztók tavaly. Mintegy 100 ezer hektoliterrel több fogyott a prémium és szuper prémium kategóriájú sörökből, amely mintegy 10 százalékos növekedés. A középkategóriás termékek forgalma alig valamivel volt kevesebb a 2015. évinél. A múlt év hosszú idő óta az első olyan év volt, amikor csökkent az olcsó, gazdaságos árkategóriájú sörök forgalma. Itt 3,6 százalék volt a visszaesés.
A magyarországi sörgyártó cégek növekvő mértékben vették ki a részüket a közteherviselésből, az iparág adó és járulékbefizetései meghaladták a 72,5 milliárd forintot – mondta Schillinger Attila.
(MTI)