Cikk megosztása
Csakúgy mint tavaly, idén is növekvő sörfogyasztásra számít a Sörszövetség – feltéve, ha kedvezőek lesznek az időjárási feltételek. Jó esetben akár 2-2,5 százalékkal is nőhet a vezető magyar sörgyárak által értékesített sör mennyisége.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója, Schillinger Attila a Világgazdaságnak azt monda, hogy az időjárás minden évben jelentős hatást gyakorol a sörfogyasztásra, a hőségriadóktól sem mentes tikkasztó forróság éppúgy befolyásolja az éves eredményt, mint a hűvös, esős nyár. Mint mondta, a fesztiválok és a sportesemények mellett a gasztronómia is egyre inkább élénkíti a fogyasztást.
A Sörszövetség arra számít egyébként, hogy idén 10-12 százalékkal növekedik a drágább, prémium- és szuperprémium sörök fogyasztási aránya.
Schillinger Attila felidézte, hogy tavaly összesen 6,7 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető hazai sörgyártó: a Borsodi, a Dreher, a Heineken Hungária, a Pécsi Sörfőzde, valamint a magyar piachoz importsöreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary. Kiemelte, hogy a hazai fogyasztás ugyanúgy 6,1 millió hektoliter volt, mint 2015-ben. Az export pedig azért ugorhatott meg 40 százalékkal, mert a legnagyobb magyar gyárak is külföldi tulajdonban vannak, és a külpiaci eredményekben realizálódhatott, hogy az anyacég más tagországait is részben Sopronból, Kőbányáról vagy éppen Bőcsről látta el.
Az igazgató ismét felhívta arra is a figyelmet, hogy komoly gondot okoz a sörgyártóknak az, hogy egységnyi sör árának 42 százaléka adó. A költségvetés a hazai sörgyártók által megtermelt GDP 83 százalékát vonja el különböző adók és járulékok formájában, míg más iparágakban ez az elvonás 50 százalék körüli. Az ágazat szereplői abban bíznak, hogy a kormány kiterjeszti a csapolt sörre is a kedvezményes étkezőhelyi áfát. Mint ismert, idén az éttermi fogyasztás forgalmi adója 27-ről 18 százalékra csökkent, jövőre pedig 5 százalékra mérséklődik.