Cikk megosztása
A sörgasztronómia köré építi a kommunikációját idén is a Magyar Sörgyártók Szövetsége. A legnagyobb hazai sörgyárakat összefogó szervezet egyre szorosabbá fűzné a kapcsolatot a kisüzemi főzdékkel. Schillinger Attilával, a Sörszövetség igazgatójával beszélgettünk.
A 2016-os év első sorban a sörgasztronómiáról szólt a Sörszövetség rendezvényein és kommunikációjában. Erre számíthatunk idén is?
Igen, folytatjuk, hiszen idő kell, amíg egy ilyen üzenet célba ér. Szerintem egy csomó jó dolgot elindítottunk 2016-ban, ilyen volt a Sörgasztronómiai hét, amilyen soha nem volt még korábban: kilenc étterem vett benne részt, és sörökhöz készített menüt. Nagyszerű visszajelzéseket kaptunk, de érezzük, hogy a következő lépés az lehet, hogy a főváros mellett vidékre is kiterjesztjük a programot. Szóval a tavalyi csak a kezdet volt…
Hasonlóan elégedettek vagyunk a sörkorcsolyák köré épülő kampánnyal is. Meglepődtünk, hogy 49 étterem nevezett a versenybe, és külön örömmel töltött el, hogy végül vidéki nyertesek is voltak.
Azt hiszem, minden évben tudunk majd ezekkel előre lépni, mert attól, hogy egy vasárnapi ebédnél szóba jöjjön egy-egy sör-étel párosítás, még mindig messze vagyunk. Ez egy hosszú munka. Tisztában vagyunk azzal is, hogy további véleményvezérekhez kell eljutnunk.
Hosszú távon itthon is bejuthat a fine dining környezetbe is a sör?
A távlati ambíció természetesen ez. Többször hangoztattam korábban, hogy szükség lenne Magyarországon néhány igazán képzett sör sommelier-re, akiket el tudnánk indítani a megfelelő nemzetközi versenyeken. Ehhez legalább 3-4 megfelelő, itthon dolgozó szakember kellene.
Ahhoz pedig nem ártana ilyen jellegű oktatás sem…
A legrosszabb esetben német, vagy angol nyelvterületen megoldható a dolog. Talán egyszer a Sörszövetség közreműködésével, ám ehhez a mi kereteinket is kicsit bővíteni kell, amihez pedig a tagok beleegyezésére lenne szükség.
Egyébként hogy működik ez a gyakorlatban? Ha előálltok egy ötlettel, hogyan tudjátok meggyőzni a tagokat?
A Sörszövetség alapszabálya szerint a fő döntéshozatali szerv a közgyűlés. Nekem az a feladatom, hogy minden évben összerakjak egy olyan stratégiát és egy hozzá tartozó költségvetést, amelyek a közgyűlés megszavaz, vagy sem. Tulajdonképpen a stratégiai keretekről egyeztetünk, és hogyha ez megvan, a végrehajtás a mi dolgunk.
Az a jó a szövetség működésében – és egyben a nehézség is –, hogy konszenzusos alapon dőlnek el a dolgok.
Gyakorlatilag bármelyik tagnak vétójoga van, viszont ha a döntések mögé mindenki odaáll, nagyon hatékonyan tudunk előre menni. A teljes képhez pedig az is hozzá tartozik, hogy a tagok kőkemény versenytársak. Nem mindig könnyű műfaj a közös nevező megtalálása…
Vannak viszont olyan területek, ahol jól tudnak – a szövetségen keresztül – együtt lobbizni…
Aktuális téma a 2018-tól a kormányzat által tervezett éttermi szolgáltatások áfájának csökkentése. Minden sörgyártó közös érdeke, hogy az 5%-os áfakulcs kiterjedjen a jövőben a csapolt sörökre is. Egy-egy kicsi főzde kapacitásának jelentős része csapolt sörként fogy el, de a nagyoknál is jelentős, nagyjából 10 százaléknyi a csapolt értékesítés.
Az áfa csökkentésével ráadásul elsősorban nem is a sörfőzdék, hanem a vendéglátás és a fogyasztók járnának jól: több vendéglátóhely tudna működni, hozzájárulna a gazdaság fehérítéséhez, jótékonyan hatna a sörfogyasztásra és megerősödne a vendéglátói réteg.
A másik közös téma az, amit épp a Sör Mi Több képvisel, hiszen az egy dolog, hogy mekkora a sörnek, mint italnak a piaci részesedése, és ez hányfelé szeletelhető; a másik kérdés viszont az, hogy magának a sörnek a részesedését lehet-e növelni a többi italhoz képest. A Sör Mi Több hosszú távú hatása az lehet, hogy többen fogyasztanak sört.
Mely területek lehetnek azok, ahol együtt tud működni a kisüzemi szegmens és a nagy sörgyártók?
Az ilyen kérdések akkor lesznek pontosan megválaszolva, ha elkezdődnek a rendszeres egyeztetések a szövetségek között. Erre tettünk javaslatot a közelmúltban, és bíztatóak a jelek, de látni kell, hogy még mindig jelentős a bizalmi hiány a két tábor között. A múltban a Dávid-Góliát viszony uralta a marketinget és a szemléletet is, amely sértődésekhez és ellentétekhez vezetett, ám úgy tűnik ezt sikerül magunk mögött hagyni. Jelenleg mindenki első sorban arra koncentrál, hogy jó minőségű termékkel álljon elő. A két oldal között jelenleg épül egyfajta bizalom, eljárunk egymás rendezvényeire, beszélgetünk, és ennek meglesz a hatása.
Mindkét oldanak nyitottságra van szüksége és nem szabad elfelejteni, hogy egy kisüzemi sörfőző egészen más pozícióban van, mint egy tőkeerős gyár. Egy kicsi adott esetben a házát is elzálogosította azért, hogy sört főzhessen. Ezt figyelembe kell venni, és empátiával kezelni.
Csináltok egy prémium irányba tartó kommunikációt, hangsúlyozva a sör gasztronómiában betöltött szerepét, miközben néhány, a tagjaitok által forgalmazott márka első sorban zsigeri üzenetekkel operál. Mintha teljesen szembe mennének a Sörszövetség munkájával…
A piacnak azt szegmensét kell növelni, amelyiket lehet. A trendek azt mutatják, hogy ez a prémium szegmens. A GDP várhatóan növekszik, a minőségi márkák piaci részesedése szintén szélesedik, így kár lenne más irányt erősíteni. Szerintem a mi dolgunk első sorban az, hogy a sörkultúrát a minőség irányába fejlesszük, hogy az emberek meggondolják, hogy melyik sört épp miért válasszák.
Ettől függetlenül a tagjaink természetesen egy nagyon széles horizonton szolgálnak ki, és ezt el kell fogadni, miközben szeretnénk arra is figyelni, hogy ne legyen a kommunikációnk elitista. Prémium fogyasztást szeretnénk, de nem elitistát.
Mire számítsunk idén a Szövetségtől?
Jelenleg állítjuk össze a pontos terveket, de az biztos, hogy lesz egy nagyobb szezonnyitó eseményünk, hiszen az már hagyománnyá vált. A vezérmotívum idén is a gasztronómia lesz. Szeretnénk olyan ismert arcokkal együtt dolgozni, akikről köztudott, hogy szeretik a söröket, és otthonosan mozognak a gasztronómiában.
Terveink között van, hogy a Sörgasztronómiai hetet országossá bővítjük, az Ország Sörkorcsolyájával kapcsolatban pedig könnyen lehet, hogy elindul egy amatőr verseny is.
Arról pedig, hogy hol találkozhatnak a Sör Mi Többel a fogyasztók, hamarosan jövünk a részletekkel!