Cikk megosztása
Körmére néztek a kisüzemi sörfőzdéknek: úgy tűnik, az öt legnagyobb belföldi árbevétellel rendelkező gyártó közül csak egy van, amely látványos nyereséget tudott termelni, és vannak komoly veszteségek is.
FRISSÍTÉS: Többen is jelezték, hogy a lenti cikk alapjául szolgáló, a Pénzcentrumon megjelent írás pontatlanságokat tartalmaz. Várjuk a javításokat, amelyeket mi is megjelentetünk majd!
A magyar sörpiacon meglehetősen gyengén alakult a 2025-ös év eleje. Január és április között a sörértékesítés 15%-kal maradt el a tavalyi szinttől. A Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint egyébként elsősorban azért, mert a tavalyi első félév erős bázisához viszonyítják az eredményeket, ugyanakkor felhívták a figyelmet arra is, milyen komolyan sújtják az iparágat az emelkedő energia- és alapanyagárak, illetve az export drasztikus visszaesése.
A nagy gyártók eredményeiről rendszeresen beszámol a Sörszövetség, ha viszont a kisüzemi szereplők bevételeiről szeretnénk tájékozódni, jóval nehezebb dolgunk van. Tudvalevő, hogy óriási a verseny a kisüzemi piacon, az infláció, az energiaválság és a vásárlóerő csökkenése pedig könnyen lehet, hogy még a nagyipari szereplőknél is jobban sújtják a kicsiket. A Pénzcentrum most megvizsgálta az öt legnagyobb belföldi árbevétellel rendelkező szereplő üzleti teljesítmémyét.
Ők azok:
- Szent András Sörfőzde
- Mad Scientist
- Rizmajer Sörfőzde
- MONYO Brewing
- Horizont Brewing.
A szóban forgó cégek árbevételei a Pénzcentrum elemzése szerint inkább növekedtek/stabilak maradtak, a profittermelés már nehezebben ment.
Kivétel ez alól a Rizmajer, amelynek 2024-ben a nettó árbevétele 742,9 millió forint lett, ami kb. 28 millával több mint tavaly. Profitjuk pedig kiugróan magas: a 2023-as 155,9 milliós eredményt 2024-ben 186,3 millió forintra tornázták fel. Ezek szerint kiváló üzleti döntésnek bizonyult a saját sörházak fel terelni az értékesítés meghatározó részét.

A Szent András Sörfőzde volt az egyetlen a mezőnyben, amely 1 milliárd feletti árbevételt produkált, a cég vesztesége pedig csökkent ugyan, de még mindig 126,2 milliós. Ez a szám azt jelzi, hogy a volumen növekedése nem tudja ellensúlyozni a költségek növekedését – jelzi az elemzés.
A Mad Scientist ugyancsak jelentősen tudta növelni az árbevételét, de a bővülés nem hozott arányos profitnövekedést, így a cég a nyereségesség határán billeg.
A MONYO Brewing 46 százalékkal magasabb árbevételt produkált, mint 2023-ban (kb. 515 milliósat), de az adózott eredmény romlott: a tavaly előtti veszteség 2024-re több mint 673 millióra nőtt.
A Horizontnál kissé csökkent ugyan az árbevétel, (461 millió), az adózott eredmény viszont javult – a főzde átlépte a nyereségesség határát.
A lap elemzése kitér még arra, hogy a szekszárdi Brew Your Mind afféle bravúrt mutatott be: nem csak az árbevételét növelte több mint 15 százalékkal, de adózott eredménye is több mint 24 millió forintra nőtt – ezzel az egész mezőny második legprofitábilisabb szereplője lett.
Csökkentek a bevételek a Reketyénél, az eredmény azonban pozitív tudott maradni, hasonlóan kiegyensúlyozott a HopTop, az Ugar Brewery és a Fóti kézműves Sörfőzde is. Javulást mutatott a Félegyházi Sörműhely, a Vaskakas Brewing és az Etyeki Sörmanufaktúra is.