Cikk megosztása
14.29
Voltaképpen nekünk el kell indulnunk mindjárt, mert – mint az közismert – a vonat nem vár. De úgy is lehet fogalmazni, hogy mindent itthagyok, mint Antwerpen adhatott. Remek kis konferencia volt ez, jövőre visszatér a buli Brüsszelbe. Ha szépen alakul minden, ott leszünk! 🙂
14.15
Picit lazább a program, mint tegnap, a kiállítótés is kezd szellős lenni, a kósotlható sörök jelentős része pedig már nem kóstolható, olyan egyszerű okból, hogy elfogyott. De szerencsére azért lehet még találni finomságokat.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
12.36
Mr. Suran vagy nagyon megfontolt előadó, vagy kegyetlenül megnyomta a tegnap estét, mert pont olyan tempóban löki az előadást, hogy az utolsó jól megválasztott jelzős szerkezetet is le lehessen írni. Azt mondja, visszatérnek a klasszikus cseh sörstílusok, egyre több komló kerül a sörökbe és szélesedik az előállított sörtípusok skálája.
2009-ben a csehek fejenként 153 liter sört nyakaltak be egy évben, most ez a szám „csak” 141 liter. Nehéz így növekedniük a kicsiknek – panaszolta az elnök, és hozzátette, hogy Csehországban a nagy sörgyárak termékeit is nagyon szeretik a fogyasztók. Aztán elküldött minket ebédelni. Ő a legnagyobb arc a környéken, nem vitás!
12.29
Jan Suran, a Cseh Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke azt magyarázza, hogy Csehországban tökre másképp működik a sörvilág, mint máshol. A sörforradalom ott nem ilyen viharos dolog, hanem egy kellemes tempójú változás. Mondjuk 2009-óta úgy megugrott a frissen nyíló sörfőzdék száma, mint a gyanútlan túrázó, amikor villanypásztorba botlik. És ez igaz az új sörmárkák megjelenésére is: idén kb. 6000 új brand várható a cseh piacon. A craft ugyanakkor csak 2 százaléka a teljes sörpiacnak.
12.17
Joana Teresa Carneiro a DSM-től jött előadni, kevésbé a sörvilágból, inkább a gasztro oldalról érkezett. Carneiro rámutatott a fájó igazságra: öregek vagyunk. Az ő adatai szerint a 30 alattiak vezetik a sörforradalmat a világban.
A nők pedig abszolút élik a sör-őrületet, 52 százalékuk szívesen próbál ki sörújdonságokat, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban pedig minden második nő simán kísérletezik más-más sörmárkával.
A felmérések szerint Nyugat-Európában a fogyasztók brutálisan rá vannak kattanva a helyben főzött sörökre. Jó ilyen trendekről hallani!
11.50
Azon olvasóink számára is fényességes híreink vannak, akik épp az Új-zélandi craft sörpiacról vezetnek televíziós vitaműsort a napokban:
11.48
Az USA után az ausztráliai helyzet jön, amelyről Timothy Coopertől, a Coopers Brewery Ltd. vezetőjétől tudhatunk meg többet. Ausztráliában elég keményen adóztatják a szeszt, ami nem tesz jót a söripar fejlődésének. Persze ennek ellenére ott is felívelőben van a piac. Új pedig nyilván nincsen a nap alatt: ott is a regionalitás, a kézművesség, és új ízek keresése jellemzi leginkább a helyzetet.
11.35
Bob Pease-től megtudtuk, hogy ami az USA-ban készülő craftot illeti, a legnépszerűbb sörtípusoknak még mindig a következők számítanak (ebben a sorrendben): IPA, american lager, session IPA, blonde ale, imperial IPA, kolsch. Az viszont már picit váratlanabb infó, hogy a craft kedvelők egyre tübbet járnak főzdelátogatni. Szóval megfigyelhető egy elmozdulás a kocsmáktól a sörfőzdék saját taproomjai felé. Ez elég kúl trend, nem?
11.29
Érdekes megfigyelni a tendenciát. Az USA-ban 2007-ben kezdett el brutálisan emelkedni a független főzdék száma, most csaknem 8000 működik.
11.18
A színpadon máris Bob Pease, aki az USA független főzdéit összefogó The Brewers Association – USA elnöke, aki bemutatja az Államok craft piacát. Ők szervezik a Great Amrican Beer Festivalt, a World Beer Cup-ot, és többek között működtetik a Craftbeer.com-ot.
Június 4. 11.05
Az antwerpeni éjszaka olyan, mint a Trónok Harca: hosszú, fordulatos, bármi történhet a kulcsszereplőkkel, és az utolsó pár óra csupán árnyéka a korábbi cselekménynek.
No de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a maroknyi túlélő között vagyunk, és már javában toljuk a konferencia mai programjait.
16.59
Ami még nagyon fontos: hogyha azt hitted, hogy a belgák ilyen szelíd emberek, akik csak úgy elsültkrumplizgatnak, akkor meg kell tudd a sötét igazságot, amelyről a roppant szórakoztató elnevezésű Fleddy Melculy metálzenekar jóvoltából értesültünk. Nos, ők tökre belgák, és mutatjuk mennyire fel tudnak haragudni azon a látszólag piszlicsáré dolgon, hogy sörözgetés közben nincs otthon kenyér:
16.52
Mára ennyi. Megyünk eszünk valamit, ha pedig túl erősre sikerül az este, lesz pár új Rubens festmény a szerkesztőségben. Antwerpen mára elköszön, holnap innen folytatjuk!
16.15
Újra itt vagyunk a nagyteremben, ahol a plenáris előadások zajlanak. Sörfőzés egy szebb holnapért címmel Cees ‘t Hart dumál, aki a Calsberg csoport vezetője.
Arról szól ma a sörpiac, hogy egyre innovatívabb söröket állítsunk elő – kezdte államtitkárhoz méltó felütéssel Hart. Aztán egy váratlan húzással rátért arra is, hogy milyen fontos, hogy fenntartható sörök készüljenek. Ami pedig a lényeg, hogy a kettő együtt legyen jelen, hiszen a fiatal korosztály zorall söröket szeretne inni, de hogyha lehet, fenntartható gazdálkodásból származókat. Ehhez a CO2 kibocsájtást kell csökkenteni, miközben olyan alapanyagokra kell helyezni a hangsúlyt, amelyek tolerálják a klímaváltozást. Ja amellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy a sörfőzdéknek radikálisan csökkentenie kell a felhasznált ivóvizet.
15.53
Azt mondtam már, hogy egyébként ennek a rendezvénynek a keretében itt most két nap alatt 60 különböző szemináriumot tartanak. Ugyancsak itt, Antwerpenben tartják most a 37. European Brewery Convention Congress-t, ami leginkább sörtechnológiai esemény. Sörminőség, sörfőzés, nyersanyagok, minőség-ellenőrzési eljárások és hasonlók, amikről főképp kutatók adnak elő. Néhányan pedig finoman megkezdték a felkészülést az esti arconpörgésre. A KegStar csapata pedig – akárcsak tavaly – pingpongozik. (A képen megfigyelhető, mennyire gyorsan mozognak.)
15.46
Vitán felül áll, hogy a konferencia legszebb helyszíne a Darwin Room. Most épp Daniel Kerruish tölti meg tartalommal, aki mikrobiológus, és a Guinness élesztőiről beszél. Nagyon könnyed, negyedikes környezetismeret könyvbe illő a téma.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
14.50
Kínában a sörözés minden esetben együtt jár a kajálással, szóval fontos az étel-sör párosítás. Az ízlés pedig nem olyan nagyon geek: az ottani az átlagfogyasztó számára a keserűség és a savanyúság a rossz minőséget jelenti.
Az értékesítési csatornákról annyit, hogy 10 millió online sörvásárló él Kínában, de nincs még vezető craft beer márka az országban, az a nagy kérdés, hogy ki tud azzá válni – tette le a slusszpoént Wang.
14.41
A kínai piac nem egységes, minden régióban külön nyelvjárás, külön kultúra van, szóval ha valaki Kínába szeretne sört exportálni, annak az élete nem csak játék és mese – kezdte az előadását Michelle Wang.
A kínai sörgyártás csökkenőben van az elmúlt években, viszont az import derekasan növekszik. A legtöbbet Mexikó, Németország és Korea viszi az országba. Gondoltad volna, hogy Kínában már több mint 1000 craft főzde működik? És ezeknek nagyjából a fele tavaly nyitott. Pörög ott is a piac.
14.29
Kocsmában voltunk. Ebédeltünk, és már várjuk, hogy kezdődjön Michelle Wang, (aki a The Beer Link in China főszerkesztője) előadása, aki a kínai craft beer piacról mesél majd.
13.13
Az alkoholmentes cuccoknak óriási piaca van, de Ina Verstl szerint még mindig nem sikerül igazán teljes ízképű sört készíteni, alkohol nélkül. Persze az Asahi vezetője gyorsan megvédte a saját alkoholmentes söreiket, de tényleg, tegye fel a kezét, aki ivott már igazán király sört, amiben nem volt szesz? 🙁
13.03
Ez itt maga a boszorkányság. Tim Webb, a World Atlas of Beer szerkesztője beszélget a következő 10 évről Paolo Lanzarotti, Asahi Breweries Europe Group vezetővel, Charles Leclef-fel, a Brouwerij Het Anker belga craft főzde tulajával és Ina Verstl-lel a The Beer Monopoly szerkesztőjével.
A jövő záloga, hogy engedjük oda a fogyasztót, lássa, mi történik a sörfőzdében – mondja Leclef. Verstl szerint a határok egyre kevéssé vannak hatással a régiós piacokra, és ez a jelenség felgyorsul, ugyanakkor és ezzel arányosan a termékek lokalitása felértékelődik.
A sörforradalom vajon új fogyasztókat hoz a sörpiacnak, vagy csak a régieket formálja át – kérdezte Tim Webb. Új fogyasztók jönnek általa – mondták az előadók. Lanzarotti Olaszországban is tapasztalja, hogy megváltozott a sörhöz való hozzáállás. És ehhez a korábban csak bort fogyasztók nyitottsága is egyértelműen hozzájárul.
12.44
Az van még, hogy ízeket akarnak a népek, nem pedig alkoholt. Szóval Asahiék létrehoztak egy rakás alkoholmentes terméket azokban az országokban, ahol jelen vannak. Nagy kópé ez a Lanzarotti, olyan termékbemutatót rittyentett itt, hogy nincs olyan a teremben, akinek ne égtek volna be a retinájába az Asahi Közép-európai termékei!
Apropó, láttatok már ilyet? Alkoholmentes Kozel, nemrég mutatták be (nem Magyarországon). Kék, mint az amerikai éjszaka. Állítólag finom. Mondjuk fura is lenne, ha azt mondaná az Asahi régiós nagyfőnöke, hogy „nem valami nagy szám, nem elég testes, savanyú is, de barón becsomagoltuk”…
12.35
Paolo Lanzarotti, az Asahi Breweries Europe Group vezénylő tábornoka. Szerinte a craftnak nem kell exkluzív dolgonak lennie, hiszen ők Közép-Európában olyan portfóliót alakítanak ki, amely tartalmaz egy csomó izgalmas sört, túl a lágereken.
Páldákat is hozott. Figyelem a bejegyzés termékmegjelenítést tartalmaz!
12.18
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ha már Antwerpen, el kell mondani, hogy nem ez Belgium leghíresebb sörkészítő régiója, de azért a világszerte jól ismert Duvel mindössze 20 perc kocsival a városból, és a Westmalle sincs messze, ahol egy trú trappista apátság van, remek klasszikus sörökkel és sajtokkal. Magában a városban a legismertebb a Brouwerij De Koninck, jó kis világos belga alekkel. Azon leszünk, hogy jóval kevesebb sör legyen a városban akkor, amikor távozunk, mint amennyi volt, amikor megérkeztünk.
Ennek érdekében tegnap délután a konferencia kiállítóinak egy részével derekas pusztítást véeztünk a város legnagyobb sörözőjében, a Beer Centraalban, ahol kábé 300 féle sört tartanak, ebből nagyjából húszféle csapolt formában kérhető. Rettenetes hely!!! 🙂
11.55
Verstl elmondta, 38 milliárd dolláros volt a craft piac a világban, 2017-ben. 50 millió hektoliter. Idézzünk klasszikust? „Az gombócból is sok.”
A craft sörfőzdék úgy válnak globálissá, hogy komolyan ráfekszenek az exportpiacra (Stone Brewing, BrewDog, ilyen cégekről van szó). Emellett pedig sorra születnek olyan stratégiai együttműködések, amilyeneket pl. a Crasberg köt a kicsikkel.
A Beer Monopoly szerkeszőtje imádnivaló hölgy lehet. Nagyon kedvesen, de brutálisan alaposan rámutatott arra, mikben hibáznak leggyakrabban a craft főzdék. Csak pár dolgot rontanak el – mondta -, a terméket, az értékesítés módját és csatornáit, valamint a csomagolást. Ennyike. Így nem lehet, ki kell(ene) jelölni a csatamezőt – egyszerre mindenhol nem lehet háborúzni – fogalmazott.
11.42
Ez még mindig a plenáris ülés, ahol a német Brauwelt International szerkesztője, Ina Verstl pedzeget igazán érdekes témákat. Ő az, aki szerkesztője volt egy Beer Monopoly című könyvnek. Azt mondja, hogy a globalizáció ugyanúgy érinti a craft sörfőzdéket is, hiszen a nagyobbak már régen ott vannak a nemzetközi piacon. És ugye a mamutcégek pedig előszeretettel veszik meg a kisebb, craft, vagy craftnak induló főzdéket, vagy más pénzügyi tranzakciókkal kötik őket magukhoz.
11.36
Európában marha magas az egy főre jutó alkoholfogyasztás. Azért kell dolgozni, hogy kevesebbet igyanak a népek, de jobb minőségűt – mondta a Heineken vezetője. És jönnek az alkoholmentes sörök. Spanyolországban már 13% az alkoholmentes sörök piaci részesedése. Szóval a világ folyamatosan változik, amivel nekünk is változnunk kell, a helyzet tele van kihívásokkal, de tegyük csak fel a kérdést, „Te el tudnád képzelni a világot sör nélkül? Én nem.” – zárta a gondolatait Boxmeer. Szerinted egy ilyen zárás után kapott tapsot?
11.26
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Őszíntén kell beszélni – mondja Boxmeer. Szembe kell nézni a felelősséggel, amelyből kijut az akkora cégeknek, mint a Heineken. Fenntarthatóság, újrahasznisítás, szén-dioxid kibocsájtás és ivóvízfelhasználás csökkentése, csomagolóanyagok újrahasznosítása hatalmas kihívás, de az egész iparágban meg kell oldani a jövőben.
11.20
Jean-Francois van Boxmeer, aki a Heineken hatalmas nagy ura, és épp azt magyarázza, hogy Belgiumban nőtt fel, de nem csak ezért Európa egyik legfontosabb produktuma a sör. Nagyjából minden, ami ezzel az itallal kapcsolatos, eredetileg erről a kontinensről származik – mondja. Elég sok szempontból lehet szemlélni a sör gazdasági és kulturális szerepét. Még az uniós választások is szóba kerültek, amelyen idén rengetegen mentek el szavazni, ami jól jelzi, hogy fontos változások zajlanak a kontonensen és a világban. És ebben a pillanatban rá is sikerült kanyarodni a klímaváltozásra, amely várhatóan a fórum egyik legtöbbet emlegetett témája lesz.
11.04
Pavlos Photiades, a Brewers of Europe elnöke épp ünnepélyesen megnyit. Azt mondja, hogy van itt kb. 1000 résztvevő, lesz 140 előadó, és nagyszerű az a növekedés, amit a sörágazat bemutat épp. Ehhez pedig hozzátartozik a fenntarthatóság kérdése, ami az egyik legfontosabb kérdés lesz a jövőben. „Netwörköljenek, érezzék magukat remekül, ezennel a Brewers of Europe Forum megnyitott” – mondta.
10.36
Jaj, itt van a rendezvény videós teasere, nehogy lemaradjon! Az esetleges elütésekért pedig már most elnézést kérünk. De remléléjük neen lezs sook! 🙂
Június 3, hétfő, 10.11
Hello mindenkinek! Egyenesen Antwerpenből jelentkezünk, ahol ma kezdődik a Brewers of Europe Forum, a világ egyik legnagyobb sörös összejövetele, ahol a szakma képviselői – a legnagyobb mamutcégek első embereitől a craft főzdetulajokig és sörszakírókig – a globális sörbizniszről okoskodnak.
Az idő remek, a szél nem fúj, és az idei fórum többek között olyan témákban ígér eligazítást, mint az élesztőkezelés, a környezetvédelem, vagy a profi sör-étel párosítás.
Persze a rendezvény honlapja azt ígéri, hogy az idei még a tavalyi rendezvénynél is jobb lesz, mert minden itt lesz, ami tavaly király volt Brüsszelben, de több a kiállító, mint akkor. Külön figyelmet kap a sörminőség, az innováció, és a fogyasztók változó igényei. Ohjeah! Azért reméljük, ennél konkrétabb dolgok is lesznek. Kövessetek, élőben nyomjuk, és a buli csak most kezdődik el! 🙂