71 milliárd forint adót fizetett tavaly a magyar söripar

Írta: BeerPorn.hu

2016-05-12 | 08:32 Hírek

Fotó: Dailycollegian.com

Fotó: Dailycollegian.com

A sörgyárak belföldi értékesítése meghaladta a 6,1 millió hektolitert tavaly, a magyar söripar adó- és járulékbefizetése 7 százalékkal volt több az előző évinél, meghaladta a 71 milliárd forintot – írta a szövetség.

A szervezet által közzétett sörpiaci mutatók szerint tavaly összesen 6,5 millió hektoliter sört értékesített a négy vezető hazai sörgyártó, a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt. és a Pécsi Sörfőzde Zrt., valamint a tavaly először adatokat szolgáltató Carlsberg Hungary Kft.

A tájékoztatás szerint tovább erősödött a prémium sörök forgalma, a szuper prémium eladások 12, míg a prémium kategóriában 10 százalékkal. Folytatódott az olcsóbb árkategória sorolt sörök térnyerése is, forgalmuk 8 százalékkal emelkedett tavaly.

A középkategóriás és az ízesített sörök forgalma egyformán 3-3 százalékkal csökkent a 2014-eshez viszonyítva, és 42 százalékkal visszaesett az alkoholmentes sörök értékesítése.

A növekvő forgalomból söripari cégek 12 százalékkal több áfát és 4 százalékkal több jövedéki adót fizettek és a környezetvédelmi termékdíjból is csaknem 1 milliárd forinttal többet róttak le – hangsúlyozta a sörgyártók szövetsége.

Az elmúlt tíz évben a sör jövedéki adóterhelése 70 százalékkal nőtt Magyarországon, míg az ital inflációtól szűrt átlagára 2000 óta nem változott.

A múlt év márciusában egy átlagos félliteres 4,5 százalékos palackos sör ára 205,5 forint volt, amiből 44 forintot az áfa, 36 forintot pedig a jövedéki adó tett ki. Ez 39 százalékos adótartalomnak felelt meg, ami még 2003-ban 34 százalék volt – közölte a szövetség.

A söripar mintegy 1700 dolgozót foglalkoztat, emellett közvetetten, beszállítóin és kereskedelmi, vendéglátó, valamint logisztikai partnerein keresztül további 25 ezer munkahelyet tart fenn.

A szövetség közölte: a sörgyártók tavaly is csúcsra járatták az önkéntesen kiépített csomagolás-visszagyűjtő programjaikat. Betétdíj ellenében a sörösüvegek több mint 90 százalékát váltották vissza a fogyasztók. A kereskedelmi egységekbe országosan kihelyezett 190 visszaváltó automatával pedig mintegy 100 millió alumínium dobozt hasznosítottak újra.

A közlemény idézi Schillinger Attilát, a szövetség igazgatóját, aki szerint az idén valamit behozhatnak abból a versenyképességi hátrányból, amelybe a hazai söripar az elmúlt évtizedben került, mert ebben az évben jelentős sportesemények lesznek, és újabb meleg nyár várható.

(MTI)