Cikk megosztása
Kötelező adatszolgáltatáson alapuló vizsgálat alá veti a Gazdasági Versenyhivatal a vendéglátóhelyek italbeszerzéseit. És nem csak az alkoholos, hanem az alkoholmentes termékek beszállítói szerződéseit is megnézik.
Miután szerdán kiderült, hogy 75 milliós bírságot kap a Heineken a Gazdasági Versenyhivataltól, ám a söripari cég szerint ez módszertani eltérésből ered, így nem értenek vele egyet, a hatóság bejelentette, hogy lényegében minden vendéglátói italbeszerzést átvilágítanak.
Az ellenőrzés az alkoholmentes és az alkoholos italokra egyaránt kiterjed – áll a GVH közleményében. Tájékoztattak, hogy feltárják majd a beszállítók és a vendéglátók közötti üzleti kapcsolatok kereteit, feltételrendszerét, az italforgalmazás jellemzőit, üzleti gyakorlatait, valamint „ezek hatását az árakra és a fogyasztói jólétre”.
A hivatal tudomása szerint a vendáglátásban elterjedt megállapodások a beszállítói kör korlátozását ösztönzik, nehezítve a versenytársak piacra jutását. Ez a gyakorlat szűkebb kínálathoz, és magasabb árakhoz vezet, ezért károsítja a vendégeket – olvasható a közleményben.
A vizsgálat indoklásához hozzátették, hogy kifogásolt megállapodások jellemzően a tőkeerős beszállítóknak kedveznek, és háttérbe szorítják a kisebb magyar vállalkozásokat. Nem járnak jól a vendéglátók sem, mert a beszerzési lehetőségek szűkülésével kiszolgáltatottabbak lesznek.
A GVH korábban már vizsgálódott a sörpiacon, jelenleg pedig az üdítők és más italtermékek piacát ellenőrzik erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt. Amennyiben a beszerzések kapcsán piaci torzulásokat tárnak fel, akkor emiatt is versenyfelügyeleti eljárás kezdődhet – írták.
(MTI)