Cikk megosztása
Drágul az enegria, a nyersanyagok és a logisztikai költségek is épp úton vannak az egek felé. Bőszen folyik a kalkuláció a sörgyártóknál, de nagyon úgy fest, elkerülhetetlen a jövő évi áremelés.
Az OECD előrejelzése szerint a G20 (a világ legnagyobb gazdaságait és az Európai Uniót tömörítő szervezet) fogyasztói inflációja ez év végére eléri a 4,5%-ot. Ez a megugró nyersanyagárak mellett főképp a méginkább dráguló konténeres fuvarárak miatt lesz így.
Megdöbbentő számok
Habár a sörfőzdék (is) igyekeznek rövidíteni az ellátási láncaikon, a globális fuvarár drágulás mindenre hatással van. Az Inside.beer azzal példálózik, hogy a koronavírus járvány előtt egy konténer szállítási költsége Sanghajból Los Angelesbe kb. 1600 dollár volt, most ez a szám 20 000 (!) dollár és hasonló áremelkedés a világ összes árufuvarozási útvonalán megfigyelhető.
A járvány miatt számos fuvarozó cég csökkentette szolgáltatásait, a gyártók pedig világszerte kisebb készlettel kezdtek dolgozni. Amikor aztán 2021 elején a gazdaság lassacskán kezdett élénkülni, a cégek megpróbálták feltölteni készleteiket, ám a szállítási kapacitás nem volt elegendő. És beindult a láncreakció: amikor a vállalatok rájöttek, hogy a lassú szállítás miatt kifogyhatnak a készletükből, és kénytelenek leállítani a termelést, még több alapanyagot rendeltek, tovább súlyosbítva a helyzetet.
A Bloomberg jelentése szerint egyébként lassan javul majd a helyzet, a Sanghaj és Los Angeles közötti kereskedelmi útvonalon a konténerek árfolyama lassan csökken. Illetve, ahogy a sörgyártók, más cégek is igyekeznek közelből származó alapanyagokkal dolgozni, de azok sajnos sok esetben többe kerülnek, mint a messziről érkezők, és végeredményben ez is dráguláshoz vezet. Németországban például az elmúlt hetekben már szinte az összes nagyobb sörfőzde-csoport áremelést jelentett be, a fentiek miatt, illetve azért, hogy részben ezzel ellensúlyozza a járvány miatti zárlat alatti veszteségeit.