Cikk megosztása
A Fűtőház Sörfőzde története mindössze pár évre nyúlik vissza, amikor Hava István tulajdonos, (akkor még nem) sörfőző éppen befektetési lehetőséget keresett, és amikor ivott egy jó kisüzemi sört, egyszerre beugrott neki, hogy mi lenne, ha kitanulná a sörfőzői mesterséget.
Dízelmozdony szerelőből sörmester
Hava István élete 3 éve alakult úgy, hogy sörfőzdét nyisson. Az eredetileg járműgépészmérnök végzettségű tulajdonos azelőtt is arról volt híres, hogy bátran vág bele új dolgokba. Vezetett már különböző cégeket, dolgozott külföldön, újított fel motorokat, pár éve pedig nem csak megízlett neki egy kisüzemi sör, hanem a sörfőzés hangulata is magával ragadta, nem beszélve egy főzde műszaki hátteréről. A családi kupaktanács is úgy gondolta, ez jó ötlet, érdemes kockáztatni – hisz’ ez egy saját erőből, plusz hitelből megvalósított beruházás.
„Amikor rájöttem, hogy sörfőzéssel akarok foglalkozni, beültem újra az iskolapadba és Jászapátiban olyanokkal tanultam, mint Urbán Imi, Elek Zoli, Németh Anti. Az volt a különbség, hogy ők akkor már tudtak sört főzni, én pedig nem. Ők egyébként az üzem beindításában is sokat segítettek, akárcsak Lecsó, illetve a 42 éve a „szakmát tanuló” Répási Zoltán sörfőző mester.” – meséli István.
Márciusban iratkozott be, júliusban levizsgázott, utána pedig nagyjából 40 kísérleti sörfőzést vezényelt le, otthon, mikrokörülmények között. Végül 16 receptből született meg az az 5-6, amik a legjobbak lettek. „Szerencsére, a vásárlói visszajelzések alapján úgy tűnik, nem csak nekem tetszenek” – mosolyog.
A Gellért Hotelben a közelmúltban megrendezett Márton Napi Borfesztivál sörös napján például az M61 Nohab hatalmas sikert aratott.
Apropó, Nohab! A Fűtőház Sörfőzde söreinél nem utolsó szempont a már említett mozdonyos téma István ötlete, aki a középiskolában dízelmozdony szerelőként érettségizett, aztán tovább tanult, de a vasút szeretete megmaradt. Ami persze családi hagyomány. A Rétságon működő, szuper hangulatú látványsörfőzdében meg is tudja mutatni azt a képet, amely 1954-ben készült az akkori Hámán Kató Fűtőházban, az országos mozdony szépségversenyen, ahol az évben a legszebbnek a 327-139-es pályaszámú mozdonyt választották, amelynek István édesapja volt a vezére. Erről nevezte el egyébként a főzde stoutját – mi mást…
A Fűtőház Sörfőzde teljes, egyedi hangulatú arculati tervét – nem csak a mozdonyos címkéket – Bíró Imi Binci készítette el. A tervek gyakorlati megvalósításában oroszlánrészt vállalt és vállal Siki és csapata, egyébként a beindulástól jellemző a barátok segítőkész hozzáállása.
Az éjsötét és az erőművész
A főzde minden söre felsőerjesztésű, hiszen a tulajdonos ebben a típusban sokkal nagyobb fantáziát lát, mint az alsóerjesztésűekben.
A V43 Szili egy best premium bitter, ez volt az első söre, amit a főzde színeiben készített. Könnyű, laza sör, gyümölcsös, kellemes, de meglehetős teste van: 10,7 a szárazanyagtartalma, az alkohol pedig 4,5%, szóval mondjuk egy nyári fűnyíráskor nem jó, ha ez a védőital. Mi a V43 Sziliből kóstoltunk olyan tartálymintát, amely még májusban készült, de még mindig pihen… Akik már megkedvelték, azoknak jó hír, hogy hamarosan elkészül belőle a karácsonyi változat, naranccsal!
A főzde legnépszerűbb söre a M61 Nohab, amely egy IPA, amit trópusi gyümölcsös ízre hangoltak, 5 fajta malátával, 3 féle komlóval készül, hidegkomlózva. Nagyon összeérett, igen férfias sör, miközben – nem kis részben a hosszú érlelésnek köszönhetően – mégis selymes. A főzdében minden sört tartályokban érlelnek 4-6 hónapig, nem ez a jellemzője manapság a sörgyártásának…
A már emlegetett 327-139 tehát egy stout, amelyet arról, az 1910-es években Magyarországon gyártott gőzmozdonyról neveztek el, amelynek István édesapja volt a „vezére”. 7 fajta malátával, 3 féle komlóval, belga élesztővel készül. Fantasztikus, krémes hab, hatalmas illatintenzitás, és egyszerre édes, füstös, csokis, valamint keserű aromák kavarognak benne.
István nem akar sokféle sört készíteni, kapacitás sem lenne rá, egy búzasörön dolgozik még, az lenne az ötödik termék. A negyedik pedig épp a hetekben készült el. Az M63 Bulldog nevű belgian golden strongról van szó, amit nem véletlenül korának legerősebb mozdonyáról neveztek el. 19,2 extrakt, 8,5% alkohol, gyümölcsös aromákkal, arany színben.
A főzde csak a legjobb belga, német, osztrák malátákkal és kiváló komlókkal dolgozik – sorolja István, hozzátéve, hogy ha jó az alapanyag, sok cukrot tudnak belőle kinyerni, sok cukorból pedig bizony sok alkohol lesz. Egy főzéssel 400 liter sör készül, amelyhez 120-130 kg malátát használnak.
Rétság a lehető legjobb hely a kóstolásra
A Fűtőház Sörfőzde sörei csak palackban érhetők el, mert István szerint nagyon kevés olyan hely van, ahol megfelelő hőmérsékleten csapolnák azokat, ő pedig nem akarja, hogy az aromákat elfedő, tökhideg formában kerüljenek a fogyasztókhoz.
A legjobb hely a kóstolásukra egyébként maga a sörfőzde, vagyis „Sörváróterem”, ahol István mindről szívesen mesél a látogatóknak, sőt, bemutatja a helyet is, ahol készülnek. A tervezéskor éppen az volt a cél, hogy ne a főzde vigye el a söreit Rétságról, hanem a fogyasztók látogassák meg őket. Szerencsére egyre többen tesznek így.
Persze akad még néhány hely, ahol biztosan találni Fűtőház söröket. A nagymarosi termelői piac, az alsópetényi Prónay-kastély, néhány jobb hely Balassagyarmaton, Budapesten a Lopó, a Beerodalom, a Kupak és Dugó, vagy épp a Walhalla Club, de a Vagon Étterem, vagy a MÁV Nosztalgia Kft. vonatainak büfékocsijai, a börzsönyi kisvasút végállomása mind-mind ilyen tuti beszerzőhelyek.