Cikk megosztása
Nem tükröződik a száraz november a hazai kiskereskedelem forgalmában: novemberben meglódul az égetett szeszek forgalma, decemberben tetőzik. Iszonyat sok pénzt költünk szittyóra.
Értékben 13, míg mennyiségben 12 százalékkal ugrott meg az égetett szeszek iránti kereslet 2017 októberéről novemberre. Tavaly novemberben 7 és fél milliárd forint értékben vásároltak a magyarok másfél millió liternél is több röviditalt, ez 12 százalékos értékbeli növekedés 2016 novemberéhez képest, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
A tömények közül leginkább a gyomorkeserű fogy, de jól teljesít a vodka és a pálinka is, és akkor még nem is beszéltünk arról, mi minden gurul le a kocsmákban, hiszen az index a vendéglátóipari-egységekben realizálódó forgalmat nem méri.
A Nielsen adatai szerint a száraz november kezdeményezésével szembemennek a magyarországi kiskereskedelmi adatok: a hónap során mind értékben, mind mennyiségben felívelő pályára áll az égetett szeszek forgalma, ami a karácsonyi időszakban, decemberben jár csúcsra. Ekkor az átlagos havi költések kétszeresét is otthagyjuk a boltokban. A tendencia évek óta változatlan: míg 2015 novemberében 6 és fél milliárd forint értékben vásároltunk másfél millió liter töményet, addig 2017-ben már hét és fél milliárdot költöttünk a kategóriára.
Éves szinten 2017-ben 84 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok égetett szeszt, ez 10 százalékos értékbeli növekedés mellett közel 19 millió liter töményitalt jelent.
Nem aprózzuk el a méretet sem: a 0,5-0,69 literes viszi a prímet, értékben 35 százalékot hasítva ki a teljes piacból, de szorosan a sarkában vannak a 0,7-0,99 literes palackok is (33%). Ez utóbbi kiszerelés 2016-ról 2017-re kétszámjegyű értékbeli növekedést produkált a kiskereskedelemben. Az azonnali fogyasztású minipalackok (0,2 liternél kisebb formátumok), köznyelven „tüskék”, 14 százalékot visznek, és éves összehasonlításban több mint ötödével nőtt értékbeli forgalmuk.
Az ország „szesztérképe” a következőképp alakul: Budapest és környéke gurítja le a torkán az összes, boltban megvásárolt tömény értékének 37 százalékát, a „legszárazabb” pedig a délnyugat-magyarországi régió, ami az értékbeli forgalom mindössze 10 százalékát teszi ki.
A kisebb alapterületű, 200 négyzetméter alatti boltokban realizálódik az értékbeli forgalom több mint egyharmada (itt jellemzően a kis kiszerelések mennek nagyot), míg a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltok viszik el az értékbeli forgalom több mint felét.
„Tartja vezető pozícióját az égetett szeszek között a gyomorkeserű és a vodka, együttes értékbeli forgalmuk a teljes piac több mint felét viszi el” – mondta Vargyas Szilárd, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Mennyiségben erőteljesen jön fel a whisky és a gin, mindkét kategóriánál kétszámjegyű növekedést regisztráltunk.”
A kereskedelmi márkák helyett a „névre” megy a magyar égetettszesz-vásárló: az értékbeli forgalom közel kilenctizede gyártói márkás. Ugyanakkor a sajátmárkás tömény stabilan őrzi piaci részesedését, ami jelenleg 14 százalék.