Cikk megosztása
Jim Koch, a Boston Beer Company alapítója vészharangot kongat a New York Timesban. Szerinte a kézműves ágazat további visszaesése várható.
A kézműves sörfőzők egyetértenek abban, hogy nagyszerű helyzetben van az iparág napjainkban az USA-ban, hiszen 1981-ben mindössze 81 kis sörfőzde működött az Egyesült Államokban, amelyek roppant egyszerű söröket készítettek, mára azonban több mint 5300 működik, izgalmasabbnál izgalmasabb termékportfólióval.
Ugyanakkor a korábbi 15%-os növekedés egy számjegyűre zsugorodott, és a piaci változások miatt újabb akadályok állnak a növekedés útjában.
Az USA-ban 2008-ben az igazságügyi minisztérium jóváhagyta, hogy létrejöjjön a Molson Coors és a SABMiller egyesülése (a MillerCoors), később pedig az Anheuser Busch és az InBev is összeborult.
Annak az eredménye, hogy az Egyesült Államok sörgyártásának mintegy 90 százaléka két tröszt kezébe került, Jim Koch szerint egyből a sörök árainak 6%-os növekedésével járt. A fogyasztók összesen évente több mint 2 milliárd dollárt fizetnek a sörért, az új tulajdonosok pedig további nyereséget könyvelhettek el különböző költségcsökkentések bevezetésével, amelynek következtében többek között 5 ezren vesztették el az állasukat.
Ha pedig ez nem lenne elég, felbolydult a kereskedői környezet is, csökkent a nagykereskedők száma, a megmaradtak viszont a promóció és a marketing terén a multikat részesítik előnyben a független sörfőzőkkel szemben.
Koch úgy látja, hogy az igazságügyi minisztérium nem tesz semmit a MillerCoors és az AB Inbev olyan lépései ellen, amelyekkel további befolyásra tesz szert – leginkább független sörfőzdék megszerzésével. Az Egyesült Államokban már számos olyan márka van a polcokon, amely elsőre függetlennek tűnik, ám a valóságban már valamelyik nagy konszernhez tartozik.
Persze felmerül a kérdés, hogy kit érdekel mindez, hogyha a nagy trösztök égisze alatt működő, korábban független főzdék ugyanolyan jó sört csinálnak, mint korábban – morfondírozik a Boston Beer Company alapítója, de csak azért, hogy gyorsan válaszoljon is: szerinte a sörgyártásba az izgalmat a craft sörök hozzák, és a kézműves szegmens potenciálját fenyegeti, hogyha nem innovatív, független szereplők alkotják. Egy független, amerikai főzde helyi márkát hoz létre, helyi munkaerővel, és ez nagyon fontos – írja Koch.