Cikk megosztása
Szép az ív, amit az alkohol nélküli sörök térnyerése mutat be az utóbbi években a világban és itthon. Ám az „alkoholmentes” sajnos olyan jelző, ami semmit sem mond a sörről. És ez rettenetes visszafordulás az iparág számára!
A Covid előtti diverzifikálódás az egyik legfényesebb pillanata volt a sörpiacnak. Emlékezzünk csak vissza, a kisüzemi változatosság hatására hidegkomlós lágerek, különféle ale-ek, porterek színesítették a legnagyobbak kínálatát is.
Pillanatok alatt elmúlt az, amikor egy sörre elég volt ráírni a gyártó nevét, mert a fogyasztók jól látható része (legalábbis akkoriban együtt hitt ebben a szakma) azt is megnézte, mi van a dobozban, nem csak azt, melyik cég készítette.
Nem volt elég többé új márkanevekkel variálni a különféle alkoholtartalmú, belül pedig igazából mindig ugyanolyan termékek esetében, és a sör+szörp recept is kevésnek bizonyult, hiába jöttek előbb a citromos, majd idővel a maracujás-ananászos-passiógyümölcsös radlerek, mentek is.
Ennek vége.
Itt az alkoholmentes trend. Nikos Zois, a Heineken Hungária vezérigazgatója nyilatkozott úgy, hogy „a söripar jövőjét nem a mennyiség, hanem a tudatosság határozza meg: az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok már nem divatot, hanem tartós szerkezeti átalakulást jeleznek”.
Amikor globális piaci szereplők beszélnek globális trendekről mindig izgalmas kérdés, mennyire követik és mennyire diktálják a divatot ezek a cégek. Noha az alkoholmentes sörgyártásba irdatlan összegeket kell befektetni, néhány jól irányzott termékkel újra nagyot lehet menni.
Csak közben elveszítjük a változatosságot.
A nagy márkák kalandjai a megbízható lágereken túl idővel egyre kevésbé bizonyultak érdekesnek, maradt a meggyes, esetleg az IPA. Lett viszont egy jelző, amit, ha az önmagában üresen kongó „sör” szó elé teszünk, megint felhívja rá a figyelmet.
A sör nem téma, az alkoholmentes igen. A maracujás-ananászos-passiógyümölcsös radler sem téma, de ha alkoholmentes, akkor igen.
A trendek ellen menni öngyilkos stratégia. Úgy követni őket, hogy az egyszerre jelentsen a többieknél látványosabb innovációt, hozzon izgalmas újdonságokat és teremtsen presztízst – nos, az tényleg nem követést, hanem a diktálást jelentene.
A változatos, bátor és színes alkoholmentes kínálat kialakítása lehetne a söripar újabb nagy húzása! Szeretettel várjuk a termékeket, amelyek címkéin az „alkoholmentes” és a „sör” jelzők között más is szerepel! Kóstoltunk ilyeneket, volt amelyik bejött.
Apropó, a legjobb alkoholmentes lágerek pedig ezek.

