Cikk megosztása
Jelentősen változhat egy korábban függetlennek tartott sörmárka megítélése, hogyha felvásárolja azt egy nagyvállalat. Egy új tanulmány arra a következtetésre jutott, a fogyasztók márkahűsége az akvizíció után egyből mérséklődhet.
A kisüzemi sörök iránti márkahűséggel kapcsolatos tanulmány jelent meg a Marketing Science szaklapban. Eszerint a regionális főzdékben készülő termékek fogyasztói nem nézik jó szemmel, ha felvásárolják kedvenc főzdéjüket. A jelenség – hogy egy menő craft főzdét megvesz valamely multi – leginkább az USA-ban általános, de bőven találunk már európai példát is erre.
A tanulmány – kb. 40, az USA-ban működő regionális sörfőzde felvásárlásának elemzése után –, arra az eredményre jutott, hogy mintegy 15 százalékkal is csökkenhet a főzde alaptermékei iránti kereslet, ha nagyobb cégek veszik meg a gyártót.
A márkahűség csökkenése közvetlenül az akvizíciót követően kezdődik, és mind az eladásokban, mind a termékértékelésekben megnyilvánul – állítják. Emellett pedig a környékbeli, magánkézben maradó kis márkák akár még profitálhatnak is abból, ha egy versenytársukat felvásárolják.
A craft sörmárkák helyi jellege olyan tényező, amely leginkább hozzájuk vonzza a fogyasztót, ennek az elvesztése pedig ezek szerint számszerűsíthető bevételkiesést is okozhat. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi médiában tapasztalható reakciók is többnyire negatívak az ilyen jellegű tranzakciók után.