Cikk megosztása
A szervizdíj és a borravaló nem ugyanaz, és nem is olyan könnyű elmagyarázni, mik ezek. A lényeg, ha a pincérnek szeretnél jattot adni, készpénzben tedd!
A szervizdíj és a borravaló gyakran keveredik a vendégek fejében, ezért az Eventrend Group készített egy anyagot annak tisztázására mi történik, amikor és miután fizettünk.
Szervizdíj
A szervizdíj megfizetése rögzített tétel, a felszolgált ételek és italok kiszolgálásának díját jelenti, azon vendéglátó egységekben, ahol ezt alkalmazzák. Vagyis ezt mindenképpen meg kell fizetnünk, ha betérünk egy étterembe. Ez valójában a cég bevétele, csak nevesítették, hogy mire kell fordítani a végén és valójában ez okozza a félreértést, amiért sokan azt hiszik, hogy ez egy kötelező borravaló, de nem az – írja az Eventrend anyaga.
A szervízdíj az eladási ár részét képezi, de az utolsó fillérig csak bérre fordítható. Amiben különbözik a többi bevételtől, hogy kedvezőbben adózik, mert az áfa levonása után, a 18,5 százalékos TB járulékot kell csak megfizetni, amit a cégek minden hónap 12-ig meg is tesznek. Azért tud kedvezményesebben adózni, mert az utolsó fillérig ki kell osztani a dolgozók között a fizetéskor. Nagyon szigorú adatszolgáltatás vonatkozik az elszámolásra, éppen ezért biztosan megkapják a dolgozók. A dokumentum szerzői egyébként úgy tartják: ha nem szervizdíj lenne a neve, senki sem akadna fenn ezen az egész jelenségen.
Íme egy példa:
Ha egy palacsinta 1000 forint, akkor a cég döntése alapján ez az 1000 forint összeállhat 900 forint ár +100 forint szervizdíjból. A számlán ez a két tétel külön jelenik meg, mint ahogy a céges elszámolásban is, pontosan azért, hogy ennek a 100 forintnak az útja veszteség nélkül a dolgozókhoz vezessen és ez ellenőrizhető legyen. A cég levonja és befizeti az áfát, majd a nettó bevételt osztja szét a dolgozók között.
Vagyis ha a pénztári elszámolók alapján 1 hónapban 1 millió forint szervizdíj jött be egy céghez, annak az 1 millió forintnak fillérre pontosan ki is kell mennie és meg kell jelennie a dolgozók bankszámláján – írják.
És mi a helyzet a borravalóval?
A borravaló az, amivel a vendég az elégedettségét fejezi ki az őt kiszolgáló dolgozó felé. Mi döntjük el, hogy mennyit szeretnénk adni, de azt is, hogy valóban szeretnénk-e adni. Ha adunk, akkor a teljes (szervizdíjas összeg) 10 százalékát „illik” odaadni. És most egy kulisszatitok: ha tényleg jót akarunk a pincérnek, akkor készpénzben tesszük neki az asztalra. Egész egyszerűen azért, mert készpénzes borravalóhoz a cégnek jogilag nincs köze.
Olyan is van, amikor a dolgozók közös kasszájába kerül a jatt és nem a munkavállalókhoz, De akkor sem a cég bevétele az összeg, hiszen azt a dolgozók közös megegyezése alapján osztják szét egymás között.
Ha pedig kártyával fizeted a jattot, már nem tartozik a „vendégtől közvetlenül kapott kis értékű ajándék” kategóriába, hanem azonnal a cég által fizetett munkabér jellegű jövedelemmé válik. Itt nincs áfa, de kiosztani csak az összes munkabért terhelő adó megfizetése után lehet. Vagyis, amit elismerésünk összegéül szántunk, annak majdnem a fele elmegy az adókra.
Az Eventrend Group által készített anyag felhívja a figyelmet arra, hogy a felszolgálóknak közvetlen érdekük fűződik ahhoz, hogy minél több borravalót kapjanak. A nagy veszteség főként abból származik, hogy a szervízdíj megfizetésével a (magyar) vendégek letudottnak érzik a további extra adását. A felszolgálónak elemi érdeke fűződik a minél nagyobb borravaló eléréséhez, hiszen ez alapvetően érinti a megélhetését.