Cikk megosztása
Van a Carlsberg, egy igazi nemzetközi söróriás, hatalmas gyárakkal, és szerte a világon erős kereskedelmi jelenléttel. És van a Horizont sörfőzde Kőbányáról, ami kiváló kisüzemi söröket készít az egyelőre azért nem elsöprő többségű, minőségi söröket fogyasztó rétegnek. Mit kezd egymással Dávid és Góliát, ha rájönnek, hogy egy oldalon állnak?
A magyar söripart jelenleg megkérdőjelezhetetlenül az a pár sörgyár uralja, akik kereskedőcégek is egyben. Ők gyártják és/vagy forgalmazzák az összes tradicionális hazai sörmárkát és az ismertebb nemzetközi söröket. Mellettük vannak jelen a kizárólag forgalmazó cégek, melyek lehetnek sima importőrök, vagy olyanok, mint a Carlsberg, akik Magyarországon nem rendelkeznek gyártókapacitással, de más országokban igen. És vannak a kézműves, kisüzemi, kraft, ahogy tetszik, magyar főzdék, a minőségi, de nem túl nagy mennyiségben előállított söreikkel.
Amikor egy kézműves sörfőzde (de legyen az családi kis borászat, pálinkafőzde, bármi) a kezdeti lendülettől kinövi a nagypapa garázsát, olyankor szembesül azzal, hogy lenne kapacitása többet gyártani, igazából kellene is, de azt a mennyiséget már nem lehet csak úgy a garázsajtóból eladni. Értékesíteni kellene, és itt jön a kis cégek rákfenéje, a kis mennyiség. Azzal nem lehet boltlánchoz bejutni, összesen nem gyártanak annyit, amennyit elkérne a logisztikai központ marketing célra. Marad a gasztró, a vendéglátóhelyek, ahol viszont az üzletvezető emberből van, nem szívesen rendelget napi szinten külön nyolc borásztól, három kézműves söröstől, meg még két pálinkafőzdétől. Ezt a feladatot látják el kiválóan azok a nagykereskedések, akik kifejezetten ezeket a típusú gyártókat fogják össze. A boriparban az elmúlt 20 évben ennek elég jól kialakult a rendszere, minden rendű, rangú, méretű borászat megtalálhatja a maga kereskedelmi csatornáját, és ugyanez a meglévő rendszer már szépen húzza be a sört is, de mivel a kézművesnél nagyobb főzdék ideje mostanában jön csak el, a probléma talán most jelentkezik majd igazán.
A kizárólag nagykereskedéssel foglalkozó sörforgalmazó cégeknek pedig szintén nem könnyű labdába rúgniuk a magyar gyárak mellett, mivel magyar termék nincs a portfóliójukban. Azok a nagykerek, akik nemcsak bolthálózatoknak, hanem éttermeknek, hoteleknek is értékesítenek, szembesülnek ugyanazzal a problémával, hogy senki sem szeret több különböző helyről rendelni, magyar sör viszont biztosan kell, és az erősebb kutya értékesít.
És ez az a pont, ahol Dávid és Góliát egymásra talál. Nyilván hosszas, sörözésekkel egybekötött tárgyalások után egyezett meg egymással a Carlsberg Hungary Kft és a Horizont sörfőzde, egyelőre arról, hogy a főzde Delight fantázianevű IPA sörét felveszi portfóliójába és forgalmazni kezdi az országban. Példaértékű az együttműködés, a Carlsbergnek nyilván nagy segítség az értékesítésben, hogy a szortimentjében ezentúl hazai sör is szerepel, a Horizontnak, mint kisüzemi főzdének pedig értelemszerűen biztonságot és lehetőséget nyújt egy nemzetközi hátterű támogató. Ha minden jól alakul, később ez az együttműködés még szélesebb körű lehet, ami remélhetőleg jó példa lesz további, feltörekvő főzdéknek és italnagykereskedéseknek, és akkor talán eljön az idő, mikor nem tudunk már úgy beülni valahová, hogy ne lehessen kiváló minőségű kraft sörhöz jutni.