Cikk megosztása
Rekordmennyiségű, 6,13 millió hektoliter sört exportáltak tavaly a csehországi sörgyárak. A legtöbbet Szlovákiába, Németországba, Lengyelországba és Oroszországba, de a cseh sör Nyugat-Európában is egyre népszerűbb.
Tomás Slunecko, a cseh sörgyárak szövetségének ügyvezető elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy az utóbbi években folyamatosan növekszik a sörfogyasztás azokban az államokban is, amelyek korábban inkább a bor vagy más alkoholos italok fogyasztásáról voltak ismertek.
„Jó példa erre Spanyolország, Portugália de Franciaország is. Ezekben az országokban a helyi sörök mellett egyre népszerűbb a cseh sör is” – mondta az elnök. Szerinte a cseh sör iránti kereslet többek között annak is eredménye, hogy a csehországi sörgyárak termékeit, például a japán tulajdonban lévő nagy múltú pilseni Prazdroj legismertebb terméke, a Pilsner Urquell sört külföldön elérhető árakon értékesítik. Megjegyezte ugyanakkor: „sajnálatos, hogy itthon (Csehországban) számos népszerű sör ára túlságosan megugrott, ami a kereslet stagnálásához, vagy csökkenéséhez vezetett”.
Az állami tulajdonban lévő Budejovicky Budvar sörgyár tavaly rekordmennyiségű 1,9 millió hektoliter sört szállított külföldi megrendelőinek, ez a termelés 70 százalékát jelenti.
Eddig a legnagyobb sörexportot 2022-ben mutatták ki, amikor 5,5 millió hektoliter sör került külföldre, miközben természetesen rengeteg sör fogy belföldön is, leginkább a tömegturizmustól egyre inkább szenvedő Prágában, amely minden évben turisták millióit vonzza, miközben az óvárosban már csak alig 15 ezer állandó lakos él.
A cseh sörgyárak szövetségének ügyvezető elnöke egyébként arról is beszélt, hogy a jelentős export csak az érem egyik oldala: az egy személyre eső sörfogyasztás 136 literről 128 literre esett vissza, ami példátlanul alacsony szám. Szerinte ennek egyik oka, hogy a koronavírus-járvány következtében módosultak a csehek sörfogyasztási szokásai is, és egyre több cseh iszik a normális sör helyett alkoholmentes sört vagy söralapú üdítőitalokat.