Cikk megosztása
Európa harmadik legnagyobb sörpiacának, és egy sörmulti regionális brandjainek megismerése sokat segíthet abban, ha meg szeretnénk érteni, mit és miért csinálnak a söripari konszernek. Lengyelországba utaztunk, hogy az Asahi Breweries Europe Group vezetőitől kapjunk válaszokat.
Regionális média napot tartott csütörtökön az Asahi Breweries Europe Group a lengyelországi Tychy városában, ahol egyébként az ország legrégebbi (1629) sörgyára működik. Az eseményen Andrew Highcock, a sörgyár vezérigazgatója, Grant McKenzie, a cég régiós marketing igazgatója és Paolo Lanzarotti, a csoport vezérigazgatója tájékoztatta a nemzetközi – jobbára gazdasági – sajtót arról, hogyan telt az elmúlt egy év, mióta az Asahi átvette a román, a lengyel, a szlovák, a cseh és a magyar piac jelentős részét, illetve betekintést engedtek a jövőbeli tervekbe is.
A gazdasági hátteret Ráski Péter, a Világgazdaságos kolléga remekül összefoglalta, ám mi sokkal inkább arra voltunk kíváncsiak, hogy miket tervez a cég a Közép-európai régióban, illetve hogyan reagálnak majd a kraft sörök népszerűségének jelentős növekedésére. Jól kiterveltük, miket akarunk majd kérdezni, erre Grant McKenzie éppen az utóbbit fejtette ki az előadásában.
A lengyel sörpiac a harmadik legnagyobb Európában, így érdemes figyelni arra, milyen trendek uralkodnak ott, illetve, hogy milyen válaszokat fogalmaznak meg minderre a legtöbb lengyel sört értékesítő cég vezetői. A lengyeleknél az eladott sörök 76%-a láger, a maradék 24-en pedig a stout, az IPA, az alkoholmentes, stb. osztozik. Ebből már sejthető, hogy az ottani választék valamivel tagoltabb a Magyarországon tapasztaltnál, de még izgalmasabb az az előrejelzés, hogy az Asahi szerint két (!) év múlva a craft sörök részesedése Európában 10% lesz, a Közép-európai régióban pedig 2025-re éri el a 10%-ot a craft sörpiac. Ezen belül pedig 25%-kal az IPA lesz a legnépszerűbb sörtípus.
Durva számok, ugye?
Azt itthon is egyértelműen tapasztaljuk, hogy a nagy sörgyárak már betették a lábukat az ajtó és a küszöb közé a craft piacon, és nem meglepő. hogyha az a céljuk, hogy szépen lassan egyre beljebb jussanak. Szóval nyomul(gat)nak, de ami magát a sörkésztést illeti, hatalmas a felfogásbéli különbség közöttük és az „igazi” craft főzdék között.
A nagyok tudják, hogy esélyük sincsen a geekek világában (és nekik nem téma néhány tízezer fogyasztó), így meg sem próbálnak igazán összetett söröket készteni. Szanaszét kutatják a piacot, és ezekből a kutatásokból az jön ki, hogy kell az IPA a népnek, de csak akkor, hogyha nem túl ipás. Tökéletes itthoni példa az Soproni IPA, de talán még jobban megmutatja a jelenséget a Dreher Pale Ale. A piac imádja, a nagyon szűk sörmaszta réteg pedig ekézi. Nem? De.
Na, de mi lesz az újdonság???
Grant McKenzienek, az Asahi régiós marketing igazgatójának előadása más szavakkal, de nagy vonalakban a fentieket sorolva jutott el odáig, hogy bemutassa a Közép-európai sörpiacon az Asahi által 2018-ban bevezetendő újításokat.
Csehországban és Szlovákiában amellett, hogy egy csomó Kozel tanksörözőt nyitnak, limitált szériás Kozelek jönnek, azaz a „craftmanship extension – kézműves verziók”, amelyek csak 1-1 hónapig, illetve a készlet erejéig lesznek elérhetőek.
Itthon várhatóan tovább játszanak a Dreher komlózásával, akár évszakonként jöhet új, és persze sokat várnak a Dreher Pale Aletől, amelynek első pár hónapos eladásairól már tök büszkén beszélnek a régiós főnökök.
Romániában érzésem szerint óvatoskodás zajlik, ott a Timisoreana és az Azuga pasztörizálatlan változatban jelenik meg, az Ursusból pedig lesz retro kiadás oldszkúl üvegben és címkével.
A leginkább figyelemre méltó egyértelműen a lengyel régió, ahol a nagyon nehezen kimondható Książęce a napokban megjelent IPA-val kiegészülve már hatféle változatban – búza, vienna lager, barna lager, golden ale, és porter – van jelen a piacon, és nem túlzás azt állítani, hogy azok a sörök bátrabban nyúlnak az alapanyagokhoz és a receptekhez, mint a nálunk eddig megszokott craftra hangolt nagyüzemiek.
De akkor mi sül ki ebből?
Paolo Lanzarotti, az az Asahi Breweries EuropeGroup vezérigazgatója szerint király helyzetben van a cég, mert öt piac visszajelzései szerint tudja alakítani a stratégiáját. 11 sörgyáruk van a régióban és 33 millió hektoliter sört adnak el egy évben, szándékuk pedig az, hogy bátran vezessenek be más országokban is olyan innovációkat, amelyek máshol már bejöttek.
Nagyot megy a Dreher Pale Ale? Lesz majd Román változat. Kajálja a nép az Ursus Retrot? Talán már készül az átcsomagolt Kőbányai… Ha pedig bejön a lengyeleknek a Książęce, az, hogy egy sörmárka hatféle, részben kisüzemekre jellemző sörfajtát fed le, teljesen oké minőségben, könnyen lehet, hogy egyszer beújít a Dreher és valami ilyesmit.
De hát ez egy multi, száz év, mire moccan egyet – gondolná az ember, de az előadások utáni ebéd közben McKenzieből azt is sikerült kiszedni, milyen gyorsan tudnak reagálni arra, ha egy országban valamelyik újdonság felfut: 4-5 hónap alatt ki tudják hozni a honosított verziót.