Cikk megosztása
Kedvezőbb feltételeket biztosít a kisüzemi sörfőzdék számára a kereskedelmi törvény módosítása, mondta Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének elnöke. Kiemelte, augusztus 1-től minden olyan vendéglátóhelyen, ahol eddig csak nagyüzemi csapolt sört lehetett kapni, 20 százalékban kisüzemi csapolt sörnek is lennie kell, és a dobozos sörök esetében is két független gyártó söreit kell tartania az üzletnek.
Jelenleg 1-3 százaléka árul kézműves sört, és a fővárosban fogyasztják a legtöbb kisüzemben készült sört – derül ki a Világgazdaság cikkéből. Magyarországon körülbelül 100 kisüzemi sörfőzde működik, a kisebbek naponta 100 liter sört állítanak elő, a Pécsi Sörfőzde pedig – amely szintén kisüzemi sörfőzdének számít – évente 200 ezer hektoliter sört gyárt. A hazai sörpiacból a legkisebbek körülbelül 2 százalékos piaci részesedést tudhatnak magukénak – mondta el az elnök. Téves feltételezés, hogy a kézműves sör drágább, mint a nagy sörgyártó cégek itala. Egy hordó kisüzemi sör jellemzően 15-18 ezer forintba kerül, de vannak 58 ezer forintos sörkülönlegességek is. A nagyipari sörök hordója is 20 ezer forint alatt kapható. Még a pandémia okozta károkat nem heverte ki a kézműves sörpiac, az idei évi sörfogyasztás a 2019-es év sör fogyasztásának a 60-70 százalékát érheti el – tette hozzá Gyenge Zsolt.
A kereskedelmi törvény módosítása nem csak a kisüzemi sörfőzdéket, de az üdítőital gyártókat és a kis sorozatú ásványvizet előállítókat is érinti – mondta Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője, a törvény benyújtója a Vadászati Világkiállításon. Hozzátette: egy természetes úton erjesztett sör 21 napnál rövidebb idő alatt nem készül el, míg a nagyipari termékek 8 nap után kerülnek az üvegekbe, dobozokba. Felhívta a figyelmet arra, hogy a fogyasztókat tájékoztatni kell arról, gyors érlelésű vagy hosszabban érlelt sört isznak-e. Megszűnik a vendéglőkben a nagy sörgyártó cégek kizárólagossága és terek kell adni a manufaktúrákban készült termékeknek is.
A kereskedelmi törvény változása után a kisebb sörfőzdék termékei is eljuthatnak az ország különböző régióiba és exportlehetőségek is megnyílnak számukra – erről már Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese beszélt. Hangsúlyozta: a sörfőzdék számára is egy exportfejlesztési programot kínálnak egy online idejű élelmiszer katalógus segítségével, így teremtve számukra új lehetőségeket.
(Forrás: VG.hu)