Cikk megosztása
Winkler Róbertnek majdnem 47 ezer követője van a Youtube-on. Egy ideje előszeretettel foglalkozik sörökkel. Az italról készült videóit tízezrek nézik. A sörmániások szerint persze kókler, a követői szerint véleményvezér. Utóbbiak jóval többen vannak. Kell még taglalni, milyen érdekesnek ígérkezett a One Beer sörkóstolója, amelyet Winkler celebrált?!
Magyarországon – egyelőre – nincsen olyan tanfolyam, amelynek elvégzése után sörszakértővé válhat valaki. Remek lehetőségeket, akár felsőfokú képzést is talál az, aki sörfőzéssel szeretne foglalkozni, de olyasmi, mint mondjuk a borok világában a WSET, még nincs idehaza. Van két nemzetközi sörbíránk, akiknek papírjuk is van arról, hogy értenek a sörökhöz, de a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete is inkább gyorstalpaló jelleggel tart sörbírálói képzéseket egy-egy versenye előtt – és ez bizony komoly jele annak, hogy kevés itthon az ilyen szakember.
Van viszont egy országosan is jól ismert influencer, aki az autós újságírói világból érkezett, imádja a söröket, főzöget is otthon, és valamikor, kb. két évvel ezelőtt elkezdett erről videókat nyomatni a Youtube csatornájára. Aztán eltelt pár hónap, és a „Hogyan borotvál a ralibajnok” után csakhamar jött az „Aldi-sör a Lidi-sör ellen” és nemsoká a „Magyarország legrosszabb sörei” videók is.
Winkler Róbert ma vitathatatlanul a legnagyobb eléréssel rendelkező, sörökről (is) kommunikáló arc idehaza. A József körúti, kisüzemi sörökkel dolgozó One Beer Pub felismerte a dologban rejlő marketing lehetőségeket, és teltházas sörkóstolót szervezett, Winkler vezetésével.
Winkler nagyon nem a sörgeek világból jön, cserébe épp negyvenszer annyi embert ér el minden megnyilvánulásával, mint amennyit egy hónapnyi kemény Facebook posztolgatással a sörgeekek összesen. Kisüzemi/kraft sörökkel eddig nem is foglalkozott, mondta már az elején – saját bevallása szerint azért, mert az a kutyát sem érdekli.
A fenti ítéletből már jól látszik, hogy ő nem vádolható azzal, hogy elefántcsonttoronyból szemléli a hazai sörpiacot. Nincs sommás vélemény arról, hogy aki nem csak kraftot iszik, az nem ember; nincs eltartott kisujj; nincs „unalmas már ez a NEIPA” és nincs komlóhalálfejes póló sem.
Mondjuk szakáll, az pont van. 🙂
Ennek megfelelően – mármint, hogy nem a sörgeekek Winkler közönsége – egyébként egyáltalán nem a sörkóstolókon megszokott arcok ültek az összejövetelen. Meggyőződésem, hogy a jelenlévő ötven emberből minimum negyven életében először kóstolt mondjuk gose-t.
Ha úgy vesszük, ez nagyszerű dolog, terjed a sörkultúra, így lehet építkezni. Ha viszont onnan nézzük, hogy a hatás kedvéért maga Winkler is úgy tett, mintha egyike lenne a negyven gose-szűznek, már egészen más a helyzet.
Az előadó a címkék felolvasása után együtt próbálta megfejteni a jelenlévőkkel többek között a SMASH mozaikszó jelentését, de a keserűbb söröknél előkerült az is, hogy az IBU bizony százalékos érték. A 100% IBU maga az epe… Nohát.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A One Beer amúgy tök jól állította össze a kóstolt sörök listáját, mert a 10 sör nagy része azért a közérthetőbb fajtákból állt össze. A kóstoló vezetője és a közönség 1-10-ig pontozta a söröket, és tényleg nagyszerűek azok, amelyek végül előkelő helyeken végeztek. Ám különlegesebb főzetek nem mentek át Winklernél, és így a közönségnél sem. A Space Next Matcha Ale-je és a DimboLab Blackcurrant Gose-ja kapta meg leginkább a magáét. A Matcha tea a teák hulladéka, a finn szaunában a deszkának van ilyen szaga – hangzott például el, illetve a Blackcurrant Gose-nél Robi előbb üdvözölt mindenkit a legalján, majd elmondta, hogy szereti az extrém dolgokat, a rágóban is a kedvence a macskapisis AirWawes, de a gose túlzás.
Tény, a DimboLab feketeribizlis gose kegyetlenül megosztó sör – de az ítélet ízlés kérdése. Azonban Winkler közönsége úgy tűnt, még nem feltétlenül rendelkezik saját sörízléssel – hiszen közülük kevesen ismerkedtek korábban a szokatlanabb főzetekkel. Hatalmas húzás a szervezőktől, hogy a sörök Duplo Legójával tök ügyesen eljátszó jelentkezőknek bedobtak egy doboz Technicet. Nincs is semmi meglepő abban, hogy nem tudták összerakni, ez így oké. Viszont nem is kaptak hozzá segítséget. Sőt.
Nem kell vallásos tisztelettel beszélgetni italokról, sörfőzdékről és sörfőzőkről sem. Sznobkodni végképp nem kell, de tisztelni azt, aki a sörön (boron, ételen, stb.) dolgozott, – mondjuk úgy – jobban áll. A Winkler által vitt stand upban világos, a show része, hogy egy váratlanabb (ugye nyilvánvaló, hogy nem volt semmi váratlan), meglepő sörnél kimegyünk hányást imitálni a vécébe – és imádta is a közönség az ilyesmit. De épp a véleményvezérség miatt kellene óvatosabban nyúlni ehhez az egészhez, hiszen ha Robi szerint a Yeast Side Sörfőzde Das Ist Side búzasörében sok a koriander (pedig egyáltalán nincs benne), akkor a közönség szerint is sok. Ennyi.
Winkler – már csak az általa elért tömegek miatt is – kétségkívül sokat tesz azért, hogy a sör téma legyen. Ez király. Vagány, hogy hozott a kóstolóra a saját russian imperial stoutjából, amiről simán elmondta, hogy nem sikerült olyan jól, fikázza le a közönség. (Amúgy elég vagány sör volt!) A sörözés közben pedig tök jókat sztorizik filmélményekről, autókról, stb. Talán ezért is volt többször olyan érzésem, hogy sokkal jobb lenne ez a stand up, ha csak úgy mellé innánk, nem pedig a témája lenne a sör.
De lehet, hogy igazságtalan vagyok, hiszen ha valaki egyébként soha nem kóstolna meg mondjuk egy sour ale-t, és Winkler vieójában pedig benne lesz az ő váratlan reakciója, könnyedén ébreszthet kíváncsiságot a stílus iránt. Apropó, a kóstolón lehúzott sörök nagy része a legkedveltebbek között van, ha a One Beer eladásait nézzük. Nos, akkor hogy is van ez? 🙂
A kóstolóról videó is készült:
Egyébként, ha jók az infóink (és jók!), készül a második Winkleres esemény a One Beerben, ahol a tervek szerint még több különleges sör kerül majd terítékre. Nincs megállás!