Cikk megosztása
3,5 milliárd forintot költöttek a magyarok ciderre az elmúlt egy évben. Ez brutális, nem? Beindul végre nálunk is ez az ital? És ez elhozhatja, hogy a nagy márkák termékeiből végre itthon is lehessen kapni a száraz verziót?
Majdnem 40 000 hektoliter cider fogyott Magyarországon 2017. június és 2018 májusa között. Ez 15 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában.
A Nielsen kiskereskedelmi indexéből kiderül, hogy kétszámjegyű növekedést produkált az italkategória, és több mint 90 százalékában az üveges kiszerelés fogyott. A perry (körte cider) aránya 10 százalék alatt van.
Az egész éves cider forgalom 10 százaléka – nem meglepően – a nyári hónapokban fogy el, Budapesten és környékén az országos fogyasztás több mint harmadát méri a Nielsen.
A hazai piacon egyelőre sajnos a nagy cégek igen gyenge felhozatallal vannak jelen, a száraz változatok szinte teljesen hiányoznak a kínálatból, illetve különböző ízfokozókkal és adalékokkal butított termékekkel van tele a szupermarketek polca. Az elmúlt években többször is felröppent a hír, hogy valakik végre beizzítják a magyar cidert – hiszen ott a sok alma Szabolcsban.
Kevesen tudják azonban, hogy a kiváló minőségű magyar alma – épp a fogyasztásnál kiváló tulajdonságai miatt – kevéssé alkalmas a cider készítésre, ráadásul igazán hagyománya sincsen itthon ennek az italnak. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy a gyümölcsborok jövedéki adója jóval magasabb, mint a szőlőből készült boroké, a növekvő igények azonban talán változást hozhatnak momd az adózás, mind pedig az elérhető kínálat tekintetében.