Bajban lehet a craft mozgalom az USA-ban

Írta: BeerPorn.hu

2017-04-26 | 22:07 Hírek

Fotó: Japantimes.co.jp

Jim Koch, a Boston Beer Company alapítója vészharangot kongat a New York Timesban. Szerinte a kézműves ágazat további visszaesése várható.

A kézműves sörfőzők egyetértenek abban, hogy nagyszerű helyzetben van az iparág napjainkban az USA-ban, hiszen 1981-ben mindössze 81 kis sörfőzde működött az Egyesült Államokban, amelyek roppant egyszerű söröket készítettek, mára azonban több mint 5300 működik, izgalmasabbnál izgalmasabb termékportfólióval.

Ugyanakkor a korábbi 15%-os növekedés egy számjegyűre zsugorodott, és a piaci változások miatt újabb akadályok állnak a növekedés útjában.

Az USA-ban 2008-ben az igazságügyi minisztérium jóváhagyta, hogy létrejöjjön a Molson Coors és a SABMiller egyesülése (a MillerCoors), később pedig az Anheuser Busch és az InBev is összeborult.

Jim Koch (Fotó: Businessinsider.com)

Annak az eredménye, hogy az Egyesült Államok sörgyártásának mintegy 90 százaléka két tröszt kezébe került, Jim Koch szerint egyből a sörök árainak 6%-os növekedésével járt. A fogyasztók összesen évente több mint 2 milliárd dollárt fizetnek a sörért, az új tulajdonosok pedig további nyereséget könyvelhettek el különböző költségcsökkentések bevezetésével, amelynek következtében többek között 5 ezren vesztették el az állasukat.

Ha pedig ez nem lenne elég, felbolydult a kereskedői környezet is, csökkent a nagykereskedők száma, a megmaradtak viszont a promóció és a marketing terén a multikat részesítik előnyben a független sörfőzőkkel szemben.

Koch úgy látja, hogy az igazságügyi minisztérium nem tesz semmit a MillerCoors és az AB Inbev olyan lépései ellen, amelyekkel további befolyásra tesz szert – leginkább független sörfőzdék megszerzésével. Az Egyesült Államokban már számos olyan márka van a polcokon, amely elsőre függetlennek tűnik, ám a valóságban már valamelyik nagy konszernhez tartozik.

Persze felmerül a kérdés, hogy kit érdekel mindez, hogyha a nagy trösztök égisze alatt működő, korábban független főzdék ugyanolyan jó sört csinálnak, mint korábban – morfondírozik a Boston Beer Company alapítója, de csak azért, hogy gyorsan válaszoljon is: szerinte a sörgyártásba az izgalmat a craft sörök hozzák, és a kézműves szegmens potenciálját fenyegeti, hogyha nem innovatív, független szereplők alkotják. Egy független, amerikai főzde helyi márkát hoz létre, helyi munkaerővel, és ez nagyon fontos – írja Koch.