fbpx

Azt hinnéd, világtrendbe illik a PET palack mentesség, de sajnos ez nem igaz

Írta: Knap Gábor

2021-04-09 | 06:04 Hírek

Fotó: Pexels.com/mali maeder

Környezetvédelmi vészcsengő ide, lesajnált műanyag palackok oda, 2019-ben 84,3 milliárd dollárra becsülték a PET palackok piacát, és nem akarod megtudni, mekkorára duzzad majd 2025-re!

Töretlenül nő a gyártott PET palackok mennyisége és piaca a világon. Vannak olyan régiók, amelyekben lassabban, máshol hihetetlen gyorsasággal, de mindenhol növekszik a termelés.

A Heineken Hungária a minap számolt be arról, hogy kivonta az utolsó műanyag palackos termékeit is a portfóliójából. Vagyis ezentúl kizárólag üveges, hordós, és alumínium dobozos termékeket gyárt és forgalmaz.

Ezzel ők az első olyan nagyüzemi gyártó, amely Magyarországon meglépte ezt, és bizonyára a többiek is követik majd őket. Azt hinnénk, a világtrend, hogy mindenhol igyekeznek visszaszorítani a PET palackokat, de ez sajnos korántsem igaz.

Nem bírjuk elengedni a műanyagot?

A Heinekennél sem kell ám messzire menni, ha olyan műanyag üveges sört szeretnénk, amelyet a holland konszern gyárt, elég elindulni kelet felé: Romániában ott van rögtön a Neumarkt pils, amiből többféle műanyag palackos is kapható. Igaz, szemmel láthatóan a szomszédban is csökkent ennek a csomagolásnak az alkalmazása, hiszen néhány éve az ugyancsak Heineken portfólióba tartozó Ciucból és Harghitából is volt még PET palackos. Mára ezek eltűntek.

Ha viszont a globális PET palack piacot nézzük, elképesztő számokat kell befogadnunk, ráadásul mindegyik növekszik: a Mordor Intelligence adatai szerint a PET piacot 2019-ben 84,3 milliárd dollárra becsülték, 2025-re viszont várhatóan eléri a 114,6 milliárd dollárt.

Persze ebben leginkább egyáltalán nem a sörgyártók a ludasok, igazán az üdítő- és az ásványvíz ipar pörgeti a számokat. A műanyag mellett szól az akár 90 százalékkal könnyebb súly (az üveghez képest), amely jóval gazdaságosabbá teszi a szállítást. Aztán még ott van az is, hogy nem törékeny és olcsóbb előállítani, de ezek az előnyök mind-mind rövidtávúak, hogyha a káros környezeti hatásokkal is számolunk.

Túl sok a palackozott víz

Az összefoglaló szerint a koronavírus járvány egyébként meglepő módon visszavetette a PET piacot, leginkább az ellátási láncok megszakadása és az elmaradó rendezvények miatt. Ez a csökkenés azonban eltörpül ahhoz képest, ami egyebek mellett Indiában, Mexikóban, Dél-Afrikában várható. Ezekben az erősödő gazdaságokban az üdítőitalok mellett a palackozott víz iránti kereslet nő kegyetlen sebességgel, ez pedig előrevetíti az igényt több és több műanyag palackra.

De mielőtt azt éreznénk egy pillanatra, hogy mi vagyunk a fejlett nyugat, érdemes egy pillantást vetni mondjuk az Egyesült Királyságban tapasztalható folyamatokra: ott szintén terjed a műanyag csomagolás használata. A szigetországban értékesített üdítők 70 százaléka van PET palackba csomagolva.

A magyar sörpiacról szerencsére szépen lassan kikopik a műanyag, amely a környezetvédelmi megfontolások mellett a sör minőségének szempontjából sem mellékes. Viszont ha túlságosan megörülnénk ennek, gondoljunk gyorsan arra, hogy a fejenkénti 130 literrel a (műanyagba)palackozott vizek fogyasztásában viszont benne vagyunk az uniós top5-ben.